Edge: Kan du stadig forbinde til din bil via App'en?
/Martin
Edge, var der nogle "varsler" man skal holde øje med, når skærmen er ved at "stå af" - fx. at den rebooter selv eller andre tegn?
@TT_Tesla
I mit tilfælde ingen varsler. Alt fungerede perfekt, og ingen reboots, og det er også meget længe siden, jeg har haft brug for selv at reboote med ratknapperne.
Men jeg synes jeg kan læse mig til i de forskellige tråde, at der hos nogle er set nogle træthedstegn, inden den er stået helt af.
Der kan vel muligvis også være tale om at det i nogle tilfælde er hukommelseskortet, og i andre tilfælde mcu'en, der dør?
Der er nogle i Polen som er lykkedes med at læse på en død chip, men det er åbenbart en lang proces og de skulle køle chippen til -28 grader
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/successful-data-recovery-of-broken-emmc-chip-mcu1.182500/
Wk057 afviser præventiv udskiftning fordi han har meget at lave:
Q. My car is fine, but I want to replace the flash preemptively. Will you do this?
A. No. Honestly, we have more than enough work to handle in just helping folks with units that need this repair now.
Ja, det læste jeg nu også godt. Mit spørgsmål er uændret - skal, skal ikke? :)Wk057 afviser præventiv udskiftning fordi han har meget at lave:
Q. My car is fine, but I want to replace the flash preemptively. Will you do this?
A. No. Honestly, we have more than enough work to handle in just helping folks with units that need this repair now.
Wk057 er vel en form for legende i det her, og anbefaler ikke at man præventivt får udskiftet sin memory chip: https://057tech.com/services/tesla_mcu Er alle enige i det? Jeg ville da nødigt være på roadtrip til den anden ende af Europa og strande der med en sort skærm
Få det lavet. Der er ikke noget at tabe.
Jeg har godt kigget på udstyr til at udlæse helt døde eMMC kredse, men problemet er at det koster ca. >50.000 få en sådan maskine. Så prisen for at reparere en helt død, og her mener jeg helt død kreds vil jo selv ved en 25-30 biler stige en 2-3.000 kroner pr. bil. Og så synes jeg prisen for en sådan reparation bliver lidt dyr forhold til at få en "ny" MCUv1.
Og hvis man så står i en situation hvor det som for ham der sendte sin kreds til Polen, skulle vente i 8 uger med at få den retur, det er godt nok længe og vente på at kunne bruge sin bil igen, i en periode hvor den måske ikke kan lade, så skal man vel næsten kun være hollænder for at være så nærig ;-)
Jeg tror, hvis wk057 tog imod præventive reparationer af MCU'er, kunne han nok ikke lave andet, husk på der vel kører i omegnen af +250.000 Model S rundt i USA der potentielt skal have skiftet MCU...
På spørgsmålet, skal skal ikke, det er jo en individuel vurdering hvor man skal gøre op med sig selv om man vil købe den type forsikring, skal man alligevel sælge bilen, kan man jo være heldig art der ikke sker noget, eller man kan være uheldig som Kaare der pludselig står med en bil der ingenting vil.
Du har ret, nem beslutning :)Jeg har godt kigget på udstyr til at udlæse helt døde eMMC kredse, men problemet er at det koster ca. >50.000 få en sådan maskine. Så prisen for at reparere en helt død, og her mener jeg helt død kreds vil jo selv ved en 25-30 biler stige en 2-3.000 kroner pr. bil. Og så synes jeg prisen for en sådan reparation bliver lidt dyr forhold til at få en "ny" MCUv1.
Og hvis man så står i en situation hvor det som for ham der sendte sin kreds til Polen, skulle vente i 8 uger med at få den retur, det er godt nok længe og vente på at kunne bruge sin bil igen, i en periode hvor den måske ikke kan lade, så skal man vel næsten kun være hollænder for at være så nærig ;-)
Jeg tror, hvis wk057 tog imod præventive reparationer af MCU'er, kunne han nok ikke lave andet, husk på der vel kører i omegnen af +250.000 Model S rundt i USA der potentielt skal have skiftet MCU...På spørgsmålet, skal skal ikke, det er jo en individuel vurdering hvor man skal gøre op med sig selv om man vil købe den type forsikring, skal man alligevel sælge bilen, kan man jo være heldig art der ikke sker noget, eller man kan være uheldig som Kaare der pludselig står med en bil der ingenting vil.
Update:
Med helt død skærm stillede Jeppe i udsigt, at jeg kunne risikere at betale 8000 for en operation, der ikke virkede, så jeg alligevel bagefter skulle ud til Tesla og begynde forfra. Så vi blev enige om at det nok var sikrere at få Tesla til at kigge på den. Det har de gjort, og de har i dag stillet diagnosen: ”computeren” er kaput og skal skiftes, pris 19.000 kr. Så det er jo lidt billigere end det tidligere har været med dette problem. Og jeg kan berolige alle med, at det heldigvis på ingen måde er et problem, Tesla ofte ser. Adspurgt om det så er en ny eller en brugt computer, man køber til den pris, er det ikke en ny, men dele af den er nye. Den bestilles hjem fra Holland, tidshorisonten kendes ikke endnu...
Jeg var ikke så heldig, at de ligefrem havde en lånebil på lager, jeg kunne leje; så meget premium er der trods alt heller ikke hos Tesla. Så det er helt op til mig selv, hvordan jeg har tænkt mig at komme omkring.
Og jeg kan berolige alle med, at det heldigvis på ingen måde er et problem, Tesla ofte ser.
Her havde det vist været relevant at bede dem om at definere 'ofte'. Er ofte én gang i timen, én gang om dagen, én gang om ugen?
Umiddelbart vil jeg tro at de i gennemsnit over det seneste år ihvertfald har haft et par stykker om ugen, hvis det kan gøre det.
Det har nok allerede har været sagt, men jeg vil anbefale ejere af biler fra før 2016 at sætte softwareopdateringsfrekvensen til stable eller lign. så man ikke får opdateringer så tit, og kun dem som er velafprøvede. Derved bør skærmens MCU kunne holde i flere år, idet firmwaren ikke bliver overskrevet så ofte.
Altså, Tesla er efter min ydmyge mening fuldstændig inkompetente eller fulde af løgn når de påstår at det ikke er et problem de ser særlig tit. Måske som P85DK så må man definere hvad særlig tit er. Er det de to Jeppe sendte til Tesla i sidste uge udover den Edge kom med i denne uge. Eller er det de 3 skærme jeg har liggende bag i bilen, der alle er med sort skærm...
Uanset hvad man kommer med kommer der en forklaring om, at det er sørme ikke noget de ser særlig tit...
Man bliver lidt træt, Kan selvfølgelig have noget med tidspunktet at gøre lige pt...
Ja vi skal jo ikke længere tilbage end til side 7 af denne tråd - d. 30/12 hvor Dieselosaurus skriver : "Min bil var nummer syv i rækken af biler med defekt MCU indleveret til Kastrup den 27. og 30. Så modsat hvad Tesla har prøvet at overbevise mig om tidligere, så er en betragtelig del af flåden der oplever problemet."
Så HELT KLART - det har de aldrig hørt om før......
http://http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6032?page=7#post-100786
Ligeså meget som man bliver skudt i skoene herinde af folk der mener man er negativ og de kun selv har positive oplevelser med Tesla så kan de personer ikke blive ved med at kunne se igennem hvor mange løgne Tesla kommer med for at dække over hvor inkompetente de er til at drive en service forretning.
Kiefer eller andre med adgang til fw, er der nogen mulighed for at fjerne det flag der checker efter ny fw eller få den til at stoppe med at poppe op med ny tilgængelig fw? Når bilen passerer de 8 år vil jeg egentlig gerne selv kunne bestemme om jeg vil have ny fw på eller ej og ikke køre rundt med en pop up konstant.
Når bilen passerer de 8 år vil jeg egentlig gerne selv kunne bestemme om jeg vil have ny fw på eller ej og ikke køre rundt med en pop up konstant.
Bare rolig, det sker helt af sig selv som med alt SW styret udstyr i dag. Når den fylder 8 år så får du en besked om at der ikke vil udviklet mere på dens SW og at den helt stopper med at virke om 1-2 år da det alligevel er noget gammelt skidt.
Kan jeg få den besked allerede nu Lol udviklingen af fw til S/X (de ældste modeller) stoppede vist for mere end et år siden, der er kun rullet fejl og begrænsninger ud siden.
Når bilen passerer de 8 år vil jeg egentlig gerne selv kunne bestemme om jeg vil have ny fw på eller ej og ikke køre rundt med en pop up konstant.
Bare rolig, det sker helt af sig selv som med alt SW styret udstyr i dag. Når den fylder 8 år så får du en besked om at der ikke vil udviklet mere på dens SW og at den helt stopper med at virke om 1-2 år da det alligevel er noget gammelt skidt.
Fx Jason Huges / @WK057 har hacket teslas MCU og kan tilbyde at køre software udenom Tesla. Det er pt. mest relevant for skadede biler der er genopbygget. Når 2015 bilerne er ude over batteri og drivetrain garanti i slut 2023 er der sikkert flere der tilbyder software løsninger så du nærmest selv kan bestemme hvilket batteri du monter og hvor mange amp du tillader til motorene og hvor længe du vil køre AP uden at holde rattet. Der er håb.
De er blevet nogle røvhuller men de laver stadig et produkt der er uden konkurence, for hvad skulle man ellers købe? Der var en af jer der var blevet sur og havde købt en ny Nissan Leaf. Det er vist lidt som at skyde dig selv i foden.