Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

HemligNemlig
HemligNemlig Dec 30 '19

Har de ladet dørene stå åbne? Hvis ja tror jeg godt du kan regne med de er klar over problemet.

Det er vel trods alt det bedste sted den kan løbe tør og jeg tror ikke dit batteri tager uoprettelig skade ved det sker en enkelt gang.

Dieselosaurus
Dieselosaurus Dec 30 '19

Nej, dørene var lukkede og låst. Problemet er at den ikke kan slukke varmen uden MCUen. Det sagde jeg ved indcheckningen, men det virker som om det ikke er blevet overleveret.

Jeg har skrevet flere gange til de mail adresser jeg har, men ikke hørt noget tilbage. Så jeg har gjort hvad jeg kunne.

Mig bekendt kunne tidlige generationer af batterierne tage irreversibel skade. Men der er vist også en Brick protection buffer. Jeg antager at systemet er smart nok opbygget til at det kun langsomt tærer på den selv med MCU fejl...

Kiefer
Kiefer Dec 30 '19

Øhm, hvis dørene er lukkede og låst, den eneste metode til at komme ind i bilen, er vel så via nødåbningsmekanismerne?

Jeg går ikke ud fra, at man kan bruge nøglen når skærmen er stået af?

PeterE
PeterE Dec 30 '19
Den rammer 0% og så står den stille. Når der så kommer strøm på igen går der 15-20 sekunder før opladningslamperne begynder at blinke grønt. 
Dieselosaurus
Dieselosaurus Dec 31 '19
Tak for info. Tesla har også en blog post fra 2012 her, hvor de beskriver at den går i deep sleep og kan klare sig en måned fra 0pct SOC. Antager at det er MCU uafhængigt.

Ak, det var den gang - Et par gode sætninger i øvrigt fra bloggen:

"Of the many pleasures that Tesla owners have, one of the most appreciated is nearly worry-free maintenance of their vehicles. (...) 
Tesla routinely provides exceptional service that is above and beyond what people have come to expect."
Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Dec 31 '19
migselv
migselv Jan 6 '20
Der tilbydes nu også service for udskiftning af EMMCen i NL til meget rimelig pris. Man afleverer bare bilen og henter den igen et par timer senere. 

Læste lige et indlæg på TFF af en der fik redet sin MCU af ham. 
JCBX
JCBX Jan 6 '20

Men det skal vel være før den står af, eller ?

Citat fra migselv Der tilbydes nu også service for udskiftning af EMMCen i NL til meget rimelig pris. Man afleverer bare bilen og henter den igen et par timer senere.    https://www.laadkabelwinkel.nl   Læste lige et indlæg på TFF af en der fik redet sin MCU af ham. 
Kiefer
Kiefer Jan 7 '20

Jeg har her til aften fået udskiftet eMMC kredsen på det Tegra kort der sidder i min bil. Udlæsning skete ved at læse på kredsen INDEN der blev påført nogen som helst varme, og derved 0% risiko for at data kan gå tabt ved at overophede kredsen ved demontage. 

Læste fint data ud, fik loddet kredsen af, monteringen og lodning er automatiseret, så heller ikke den store risiko for fejl her. Jeg lagde vist en lille film op af det tidligere, sat en ny kreds på og læst data ind på den nye. Fik samlet MCU'en igen, og kunne se den kunne boote op. 

I morgen formiddag bliver MCU'en monteret i bilen igen ved Hinnerup Auto og så er bilen klar med frisk eMMC kreds :)

Løsningen som ham i Holland tilbyder med at indlevere enten MCU eller Tegra board, jae.. jeg kan til nød gå med til, at som virksomhed,  modtage en komplet MCU og reparere denne, da det er muligt at se den starte op både før og efter. Men at modtage et demonteret Tegra kort, det vil jeg nok aldrig gå med til, du har ikke en jordisk chance for at vide om det kort kan starte op eller ej. Ja du kan se at partitionerne ligger på kortet, men du kan ikke se om det er den korrekte software der ligger på kortet og om det i det hele taget virker. Risikoen er efter min mening for stor hvis man som virksomhed skulle kunne give garanti på reparationen. 

Hvis der er nogen i Ålborg / Århus omegnen der har en bil med helt sort skærm, så vil jeg meget gerne tilbyde et gratis forsøg på at reparere denne inden den bliver sendt til Tesla for ombytning af skærm. Hvis der er behov for fejeblad sørger jeg selvfølgelig for transporten. 

Eller, alternativt,  hvis der er en der har fået ombyttet skærmen, vil jeg meget gerne købe den gamle der er gået i sort. 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 7 '20
migselv
migselv Jan 7 '20
Quote from JCBX

Men det skal vel være før den står af, eller ?

Ja, det er korrekt. I tilfældet jeg læste om kørte EMMCen vist på dødens rand.

Her er kilden på TFF Forum.

Som Kiefer nævner tilbyder ham i NL også reparation ved indsendelse af bare Tegra boardet. Nu ved jeg ikke hvordan han arbejder, men man bør gå ud fra at han har det nødvendige udstyr (fx. en reserve MCU) til at teste det man fremsender inden han påbegynder arbejdet.

@Kiefer, er det tanken at du vil tilbyde udskiftning af EMMC her i DK nu hvor du er begyndt at samle erfaring?

PeterE
PeterE Jan 7 '20

Uanset hvad, så er det interessant at der så småt begynder at være alternativer til 17000,- udskiftningen. Og dvs at tilbuddet fra Holland er vel 550 EUR plus 150 EUR, da Tesla samtidig opgraderer modem? At der så er lidt langt til Holland, og at garanti nok er mere værd fra Tesla, det er en anden sag. 

Og om der så nogensinde kommer en mulighed for at opgradere fra MCU1 til MCU2 er nok tvivlsomt, selvom Elon vist har stillet det i udsigt på Twitter. Og denne er fra TMC: 

'

October 12, 2019

“... We are working on establishing an upgrade for MCU1 to MCU2. This will be a customer pay option, but specific details have not yet been released. I would touch base with your local service center from time to time as they will have more information as to when they will be able to complete this upgrade.”

Received in email from Tesla today.'

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 7 '20
KXR
KXR Jan 7 '20
@Kiefer, nogle planer om at tilbyde eMMC kreds udskiftning til alle os der bare går og venter på sort skærm
Twinauto
Twinauto Jan 7 '20
Hinnerup har nu en løsning til 7995
P85DK
P85DK Jan 7 '20
Quote from Twinauto Hinnerup har nu en løsning til 7995

Jeg havde nok valgt et prispunkt lige under 5.000 kr. Jeg tror de fleste vil være med til at forebygge for 5.000 kr., mens 8.000 kr. nok er over hvad folk vil forebygge for - tror jeg 

PeterE
PeterE Jan 7 '20
Citat fra Twinauto Hinnerup har nu en løsning til 7995

Spændende, hvor læser man mere om det?  

PeterE
PeterE Jan 7 '20
Citat fra Gustavsfar1

https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/mcu-upgrade.aspx

Tak :) 

Det kunne være/blive interessant.  

Enig med P85 DK. Ærgerligt at det er så dyrt, men selvfølgelig ok hvis arbejdstid og en eventuel garanti driver omkostningerne op. Ved I om Jeppe inkluderer en opgradering af mobilmodem som en option? 
KimT
KimT Jan 7 '20

Jeg har skrevet til Jeppe ang. LTE

Kiefer
Kiefer Jan 7 '20

Der er jo flere ting i prisen, for det første er der et pænt timeforbrug på både at skille bilen ad og samle den igen, og så de tid det tager at få læst data ud, loddet ny kreds på og sendt data ind i kredsen igen. 

Og så har det været udviklingsomkostningerne ved at få lavet løsningen, som stadig kan forbedres. F.eks. har vi nok en 6-8 brugte MCU'er stående der er blevet ristet, grillet og skilt ad for at finde den bedste måde at få læst data ud, uden at skulle lodde på kredsen, for at kunne sikre data. 

Og ja, løsningen leveres her i sammen med Hinnerup Auto, mest fordi det er nemmest for mig, da jeg også bor i Hinnerup, selve reparationen foregår dog et sted hvor der er egnet professionelt udstyr :)

Når jeg sammenligner med prisen fra ham i Holland og så hvor mange timer jeg ved det tager, ja så har han en meget lav timepris ingen tivivl om det.

Forøvrigt, det med blot at sætte et tegrakort i en anden MCU, det har vi prøvet, det giver sort skærm :) Så nej, det er ikke muligt at teste om det kan boote fra en anden MCU, så jeg kan ikke se hvordan man kan kvalitetssikre reparationen ved blot at sende kortet ind.

Angående LTE, at vi ikke har sat det med som en option er nok lige så meget min skyld :) Jeg har en bil både med og uden LTE og kan ikke se nogen forskel i hastighed, så derfor tænkte jeg det måske nok var spild af tid og penge at sætte det i. Men er der ønske om LTE kigger vi gerne ind i det også. Kræver nok blot at Tesla er villige til at sælge os reservedelene. Og hvordan man kommer i kontakt med dem omkring det, ja det ved jeg så ikke...

Og Teslas granti på 4 år... ja hurra, de ved jo godt at deres MCU1 holder i 4 og og derefter dør inden for en meget overskueligt fremtid. Det er trods alt samme eMMC kreds der sidder i den "nye" MCU1 de sætter i. Jeg vil godt garantere at den kreds vi bruger fra Swissbit holder bilens levetid. 

KimT
KimT Jan 7 '20

PS Martin mht LTE ved jeg godt det har været fremme at det ikke giver det store. Men 3G har vel en begrænset levetid, og måske kunne man få bedre dækning - specielt ned igennem Tyskland - hvis man skiftede til 4G

PeterE
PeterE Jan 7 '20
Citat fra Kiefer

Der er jo flere ting i prisen, for det første er der et pænt timeforbrug på både at skille bilen ad og samle den igen, og så de tid det tager at få læst data ud, loddet ny kreds på og sendt data ind i kredsen igen. 

Og så har det været udviklingsomkostningerne ved at få lavet løsningen, som stadig kan forbedres. F.eks. har vi nok en 6-8 brugte MCU'er stående der er blevet ristet, grillet og skilt ad for at finde den bedste måde at få læst data ud, uden at skulle lodde på kredsen, for at kunne sikre data. 

Og ja, løsningen leveres her i sammen med Hinnerup Auto, mest fordi det er nemmest for mig, da jeg også bor i Hinnerup, selve reparationen foregår dog et sted hvor der er egnet professionelt udstyr :)

Når jeg sammenligner med prisen fra ham i Holland og så hvor mange timer jeg ved det tager, ja så har han en meget lav timepris ingen tivivl om det.

Forøvrigt, det med blot at sætte et tegrakort i en anden MCU, det har vi prøvet, det giver sort skærm :) Så nej, det er ikke muligt at teste om det kan boote fra en anden MCU, så jeg kan ikke se hvordan man kan kvalitetssikre reparationen ved blot at sende kortet ind.

Angående LTE, at vi ikke har sat det med som en option er nok lige så meget min skyld :) Jeg har en bil både med og uden LTE og kan ikke se nogen forskel i hastighed, så derfor tænkte jeg det måske nok var spild af tid og penge at sætte det i. Men er der ønske om LTE kigger vi gerne ind i det også. Kræver nok blot at Tesla er villige til at sælge os reservedelene. Og hvordan man kommer i kontakt med dem omkring det, ja det ved jeg så ikke...

Og Teslas granti på 4 år... ja hurra, de ved jo godt at deres MCU1 holder i 4 og og derefter dør inden for en meget overskueligt fremtid. Det er trods alt samme eMMC kreds der sidder i den "nye" MCU1 de sætter i. Jeg vil godt garantere at den kreds vi bruger fra Swissbit holder bilens levetid. 

Tak for svaret Martin, jeg var ikke klar over at du var en del af den alliance - det er jo kun positivt. I det lys og med dine kommentarer i mente, mener jeg faktisk er det er rimeligt nok.  

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... » »»