Loading...
en

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I?

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 4 '15

Sådan Kristian! Ja mon ikke at varmen nu begynder at have en mærkbar effekt på forbruget. I bedste fald har du vel ca. 50 km tilbage på batteiet . Glæder mig så meget til at bruge linkmytesla på turen til Sydfrankrig om en måneds tid :-)

Kristian70k
Kristian70k Jun 4 '15

he he ja der er ikke længe til man skal derned.. vi skal mod den spanske grænse.. det bliver sku fedt.. 37.000 kilometer på det første halve år.. stadig vildt forelsket.. 

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 4 '15

Ja kærligheden vokser med tiden og der bliver godt nok også puslet om den stort set dagligt...:-)

Vi skal til Narbonne Plage tæt på Carcassonne ca. 70 km fra den spanske grænse (1900 km).

Har aldrig glædet mig mere til en køretur end til selve ferien :-) Håber stadig på at vi når at få automatisk lanekeeping med på i en opdatering inden turen men det er nok ikke realistisk. Er spændt på at se forbruget på vej derned og om vi kan springe nogle SuC over. Jeg tror efterhånden på det når jeg ser at du i dag har kørt knap 400 km og stadig har ca. 10 % tilbage på batteriet...

Kristian70k
Kristian70k Jun 4 '15

ja, det tror jeg såmænd også.. men det er jo motor vej, det var der jo ikke meget af på min tur i dag.. selvom 50% var i stik modvind.. (den anden halvdel var så i medvind) så bruger man jo en del mere juice ved den øget hastighed :) så kan det være vi render på hinanden, vi skal til perpignan, det vel 20 km syd for jeres sted :) 29 0g 30 er vi der

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 4 '15

Vi er afsted i uge 28 & 29. Ja du har selvfølgelig ret. Mener at hastighedsbegrænsningen i Frankrig oftest er 120 km/t på motorvej. Forventer at ligge på 110-120 km/t og satser på 3 ladninger pr. dag plus en 100 % ladning i Metz hvor vi overnatter.

The Forum post is edited by Gustavsfar Jun 4 '15
Hookmaker
Hookmaker Jun 4 '15
Der er 2 måder at køre dernedad på: enten er man tro mod sit hjemmefra satte hastighedsmål eller også fyrer man den af. Gør man det sidste kan man regne med 6-7 ladninger pr. 1600 km og ca. 19 timer. I Frankrig er der 130 på motorvej. God tur til jer begge, Ken og jeg kommer jo næppe til at bruge ret meget strøm på Norges turen med de bonderøvshastigheder de har deroppe....;-)
Comeback
Comeback Jun 4 '15

@Hookmaker nej i skal jo vente på mig :) :) 

Lauer
Lauer Jun 5 '15

@Kristian

Godt at se der kan køres langt på batteriet, gad vide om der er nogle optimeringer i sidste opdatering eller det bare er vejret. I denne uge har jeg hovedsageligt kørt små byture og forbruget er lavere end jeg er vant til.

NielsHP
NielsHP Jun 6 '15

Et par datapunkter:

85D, 15 dage gammel, kørt ca 2000 km, firmware 2.4.238
To personer i bilen, plus noget bagage.
Range mode, klima til 19 C.

Grundlovsdagsferietur Kbh-østFyn t/r, 368 km, 168 Wh/km i samlet snit.
110 på motorvejen (eller under, når der var kø eller vejarbejde), 120-130 på 50 km.
80-85 på 25 km strækning (se nedenfor).
50-80 på de små veje på Fyn (op til Fyns Hoved)
Sidevind ud, medvind hjem. Temp 18-23 C.

Som et spareeksperiment på udturen lagde vi os bag en lastbil (TACC, afstand 4), der kørte mellem 80 og 85 i 25 km. Moderat sidevind. Temp 20 C.
132 Wh/km.

Det sidste svarer til ca 570 km på en fuld tank!

The Forum post is edited by NielsHP Jun 6 '15
Hookmaker
Hookmaker Jun 6 '15
Sådan!
KS
KS Jun 7 '15

Så har jeg fået lavet en lille beregner til forbrugstallene, og resultatet ser nogenlunde således ud.

Alt er naturligvis afhængig af vind og vejr, men normalt forbrug ser nogenlunde således ud.

Der kan så i regnearket ændres (i de gule celler), vægt, cw værdi og tabs procent samt vind (medvind angives med - foran)

Her vindstille:

Her med 10 m/s modvind:

Du kan selv regne på det, og lave videre på arket. Jeg regner med at lave en "optimal" kørsels beregner for langture, der regner forbrug ud, og tillægger ladetid, så man kan regne på den mest optimale hastighed ved langture.

Årsagen til drop i modvindsgrafen er rullemodstanden, som er væsentligt højere end vindmodstanden, sammenholdt med distancen der tilbagelægges..

The Forum post is edited by KS Jun 7 '15
6100Kreiberg
6100Kreiberg Jun 11 '15

Er der noget som har erfaring med hvor langt under 0 km man kan køre ?

Har læst et sted at der er 10% tilbage ved 0km.

Bianco
Bianco Jun 11 '15
Har personligt kørt 7 km m 90 km/t
nicom
nicom Jun 11 '15
Jeg har læst om biler der er gået i stå ved 0km og andre der kunne køre fra Odense til Middelfart (45-50km) uden at gå i stå.
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 11 '15
Tror det er dynAmsk afhængig af softwareopdateringerne. Tidligere kunne man angiveligt køre længere end i dag...
BoHolden
BoHolden Jun 11 '15

Sikken en herlig dag i Tesla'en :-)

Svarer til +450 km på de 85kWh

The Forum post is edited by BoHolden Jun 11 '15
KS
KS Jun 11 '15

Hvis der er nogen der har et fejeblad, så er jeg med på at lave en test på hvor meget der er på batteriet under 0. Er klar på at køre den helt ned, for så at blive transporteret til Køge, og lave en fuld opladning. Dermed kan vi fastslå hvor meget der er i reservetanken..

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 12 '15

Er det ikke dækket af Tesla et par gange hvis man kører tom? Kunne man ikke først spørge Tesla om hvor meget energi der er tilgængelig under nul, og hvis så ikke de vil svare kan man jo så gribe det praktisk an istedet :-)

Klaus_
Klaus_ Jun 12 '15

Nej Gustavsfarmand, jeg spurgte til det ved udleveringen om deres vejhjælp også dækker hvis man kører tom, og det gør den ikke. Det er jo nærmest selvforskyldt, når nu softwaren siger til hvis man kommer for langt væk fra en oplader.

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 12 '15

Helt enig. Der var bare en på forum som nævnte det på et tidspunkt. Kan ikke huske hvem...

Pages: «« « ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... » »»