Loading...
en

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I?

Klaus_
Klaus_ Dec 13 '15

Jeg synes ikke Chademo adapterens pris kan forsvares med "mindre end 0,5% af bilens pris", for så er der dælme mange ting man kan finde forsvar overfor at købe som man måske ikke har behov for :)

Personligt har jeg nu kørt knap 19.000 km på lidt over et halvt år, og har én gang haft brug for mit Clever kort, hvor jeg opladede i en halv times tid med cirka 50 km/t, så jeg fik godt 25 km rækkevidde på, lige det der skulle til for at kunne bringe os til Randers med en komfortabel buffer.

Hvis Chademo adapteren havde kostet 1000-1500 kr så var jeg hoppet på den - ligesom jeg gjorde med type 2 kablet til cirka den pris, som jeg endnu ikke har haft brug for.... Men det er bare en af de ting der er rare at have med i bilen til når man kommer i de områder hvor det er tyndt med superchargere eller man har tilpas meget "frem og tilbage" et stykke væk fra en supercharger og dermed ikke kan nå tilbage.

runeh
runeh Dec 13 '15

@TwoChops: Må erklære mig enig. 

Synes også det lyder som om de ejere skulle have overvejet en kende grundigere, om en el bil nu også var løsningen for dem... Jeg kan, som dig, også blive lidt irriteret over det brok der er over ikke at kunne komme til at lade på SuC som primær ladekilde. 

Torben_E
Torben_E Dec 13 '15

Hej Venner

Alle jer der erklærer jer enige i at lejligheds Tesla ejerne ikke bør bruge SuC til primære opladere... kan i hvergang i slår os i hovederne med "Så kan i lære det" og "Så forstå det dog" så også skrive til Tesla og brokke jer.

Der er seriøst nogle (måske alle) af sælgerne der har solgt bilen med gratis opladning og hvis man bor i lejlighed og parkerer på vejen "Så kan man altid lade på SuC". Det er hurtigt og gratis !!!.

Jeg ved væsentlig mere om min Tesla og ladning idag end da jeg fik en køretur i januar og overvejede en Model S.... og sælgeren ville bare sælge den til mig. Vi er alle blevet klogere men tydeligvis havde sælgeren kun et svar på min bekymring #1, nemlig hvordan lader jeg bilen !!!  Som nævnt sagde han, "Du kan altid lade på Suc, det tager kun 20 min til 50% og 45 min til 90%". Som sagt jeg er blevet klogere.

Så skriv ligeligt til os og prøv at opdrage os og ligeligt til Tesla og bed dem om at ændre deres salgstale (som nok dør ud nu grundet afgifter men det er en anden sag). 

Personligt har jeg som sagt i anden tråd fået en kælderparkeringplads (til 850 kr/md) og opsat 11 kW lader så jeg kan spille på flere heste nu men det er meget svært at finde i København. 

Torben_E

The Forum post is edited by Torben_E Dec 13 '15
Maho
Maho Dec 13 '15
Torben, hvad en sælger har sagt - eller ikke sagt - eller misforstået - er svært at genskabe, men det må da være tydeligt for en hver hvad SuC's formål er hvis vi forholder os til de skrevne ord på Teslas hjemmeside? Anyway, så er det da dem som påstår de har lovning på gratis hjemmelader som burde klage til Tesla. For det har de snart ikke i praksis mere..... For på Kirstinehøj skal man nu om dage være mere end heldig hvis man vil lade sin bil......
Clubman
Clubman Dec 13 '15

Kan man i en app eller på anden måde se, om der er ledige standere på en SUC uden at man visuelt skal tjekke efter selv? Jeg tænker her, hvis man f.eks. er på vej sydpå og godt kan nå til f.eks. Middelfart (eller sin destination), men gerne vil være på den sikre side eller undgå at lade så lang tid af gange - så ville det jo være smart, hvis man - inden man tog afstikkeren fra motorvejen - kunne se, om der er en ledig plads (eller flere). Jeg er med på, at det kan ændre sig på et minut, men kunne kan se, at der f.eks. er 3-4 pladser ledige, så kunne man jo i hvert fald formode, at det er muligt at få en plads. Og omvendt hvis der er fuldt optaget.

Thor
Thor Dec 13 '15
Citat fra Clubman

Kan man i en app eller på anden måde se, om der er ledige standere på en SUC uden at man visuelt skal tjekke efter selv? Jeg tænker her, hvis man f.eks. er på vej sydpå og godt kan nå til f.eks. Middelfart (eller sin destination), men gerne vil være på den sikre side eller undgå at lade så lang tid af gange - så ville det jo være smart, hvis man - inden man tog afstikkeren fra motorvejen - kunne se, om der er en ledig plads (eller flere). Jeg er med på, at det kan ændre sig på et minut, men kunne kan se, at der f.eks. er 3-4 pladser ledige, så kunne man jo i hvert fald formode, at det er muligt at få en plads. Og omvendt hvis der er fuldt optaget.

Jeg har læst, at man kan dette i USA. Det er mig en gåde, hvorfor man ikke kan i Europa, hvis man kan i USA.

@Maho - Jeg kan bekræfte at 2-3 sælgere på Kirstinehøj sælger bilen på, at man kan lade på SuC når det er nødvendigt - også hvis man bor i lejlighed. Mit argument imod bilen var også, at jeg bor i lejlighed. Nu er  vi i gang med at få installeret lader hos familien vi oftest besøger, så vi kan lade når vi er hos dem. Og vi er som regel de forskellige steder 1-2x om ugen, så vi burde kunne dække behovet. + en på mit arbejde. Så det skulle forhåbentlig kunne lade sig gøre, at holde den mellem 50-90% i det daglige. Jeg sjatlader når der er mulighed for det. Men jeg er helt sikker på, at de har solgt bilen ved, at man kan bruge Kirstinehøj som hjemmelader, til flere af dem som bor i lejlighed.

jbtesla22
jbtesla22 Dec 14 '15

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af en 90D. Når jeg oplader til 90% viser batteriet en rated km på 475. Det svarer til 528 km ved 100%. På Teslas hjemmeside er en 85D rated til 528 km, så nu er jeg i tvivl om jeg har fået den batteriopgradering, jeg har betalt for. Nogen der kan hjælpe ?

Jesper

SuneH
SuneH Dec 14 '15

@jbtesla22: man skal nok ikke lægge for meget i kilometertallet, det er bl.a. afhængig af vejr og kørestil. Et bedre bud vil være at køre bilen ned til 10% og lade den op til 90% - svarende til 80% af batteriets kapacitet. Den skriver selv hvor mange kWh den har ladet. Dermed kan du nemt regne dig frem til hvad 100% kapacitet svarer til. Hvis du fx har ladet 68 kwh, giver det dig en kapacitet på 85 kWh (68/80*100).

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 14 '15

Det har du. En 85D lader ikke til 475 km ved 90 %.

T3S7A
T3S7A Dec 14 '15

Kender til flere som siger det samme om deres 90D

SuneH: Rækkevidde bilen kan køre, afhænger af vind og vejr, og kørestil. Men Rated / Typical range er beregninger, som udregnes efter en fast Wh/km sats. Derfor giver det god mening at mange 90D'er ejer spørger hvorfor deres rated range kun svare til km som en 85D også viser....

Michael72
Michael72 Dec 14 '15

Citat fra Ellert

Har tesla ikke planer om flere standere? jeg bor i lejlighed i kbh og arbejder i kbh. Så kirstinehøj med kun 2 standere er der hvor jeg oftest lader, da jeg ikke har mulighed for hjemmeladning. Og der er 4 andre på min vej, der også har tesla, så de står i samme situation og vi har alle købt inden for de sidste 4 måneder. Tesla må jo have fået en masse indtægt med allle de solgte biler, så må de vel investere i flere standere???

@Ellert, hvor i Kbh bor du? jeg er på Vesterbro, her er det også en del Teslaer, og ville godt være med i en eller anden ladeklub eller.lign..

Ap
Ap Dec 14 '15
I denne tid er det vel bare at koble sig på julelyset i lysmasterne ;-)
dankersoe
dankersoe Dec 15 '15

Alright - Har netop lavet endnu en test af min range, er ret ked af det for at være ærlig :-(

Facts:
Kører 85D, ca. 300kg pax + baggage. Sat til "Range" og med klima på 20grader uden sædevarme og el ruder tændt.

Ankommer til Køge SuC og kører herfra 171km til SuC i Middelfart hvor ca 3 km er på landevej og resten på motorvejen via autopilot med 120km/t kun afbrudt af broen og 2 gange vejarbejde med 80km/t. Temp 5 grader

Mit forbrug ender i snit med at blive 280 Wh/km - I forhold til "Typical"-range kommer jeg ind med et forbrug som er 53% over target.

Må indrømme at jeg er ret chokeret over forbruget, det var bestemt ikke hvad jeg fik præsenteret da jeg købte bilen (blev frarådet 90Kva batteri da det var unødvendigt til min krav på 300km)

Tror faktisk jeg ville hoppe på hvis jeg fik tilbudt pengene tilbage, jeg er virkelig afhæning af at jeg kan klemme 300km ud af batteriet.

The Forum post is edited by dankersoe Dec 15 '15
Kristian70k
Kristian70k Dec 15 '15

Det bliver du nok ikke :) Der er tungt vejr i tiden.. men det er sådan set overraskende for mig at du har et wh snit på 280 Wh/km - Jeg har en P85 og mit snit ligger på 220 det er en kilometer mere pr  kWh... som jeg regner din ud så har du brugt 48 kWh ud af de 79 mulige der nok er på et nyt batteri.. det giver under samme forhold 276 km på en opladning.. men vinden er i syd.. så du har taget mange af de kilometer med en svag sidemodvind.. det lyder nok lidt underligt.. men du vil nok opleve at den er bedre på vej hjem.. :)

Maho
Maho Dec 15 '15
Dit forbrug lyder også lidt højt ift din beskrivelse. Kører du med 21"? Var der modvind? Våd vej? Alle ting som koster. Men normalt skal du uden problemer kunne køre 300 km på en fuld opladning. Vinterforbrug på motorvej ville jeg sætte til 250 w/t og mindre på landevej. 300 km med forbrug på 250 w giver 75 kWt og du har 78-79 kWt til rådighed (+uofficiel buffer).
En dejlig sommerdag nærmere 200 w/km.
jbtesla22
jbtesla22 Dec 15 '15

Mange tak for svar, men er der nogen der har en 85D, der kan fortælle mig, hvad km står til på rated range, når den er 90% opladet ?

Daduck
Daduck Dec 15 '15

Vil også mene at man med 90% kan køre 300 km ved bare at overholde fartgrænsen. I sommerperioden endda 350. Til de folk med nye biler, bemærk at flere har bemærket at forbrug falder 1-2 måneder efter de har fået den. Om det er pga. forbedret kørestil, dækslid eller lign. vides ikke. Men har hørt det fra flere, og har selv samme oplevelse.

Er selv ret glad for http://linkmytesla.com/ , hvor det er ret let at se om en tur var ekstra dyr, og evt. minde en om at man da vist nok kørte lidt ekstra hurtigt et sted, eller bare se hvor forbruget var højt.

En køretur fra København til Næstved i dag, gav et forbrug på 275.90 kWh, med ehm.. skal vi sige "ret god topfart". En tur fra Næstved til Vordingborg siger 218.32, men det er mest landevej.

Til pendling, har jeg selv sat en forventning om 265 kWh. Det er 275 km ved 90%, og forventning om 5% buffer i batteriet.

85000*0,9*0,95/0,265 = 274

dankersoe
dankersoe Dec 15 '15
Jeg kører med 19" dæk med korrekt dæktryk.
Kan slet ikke få mit forbrug ned under 270kv/km, bemærk at jeg bruger autopilot på 120km/t uden at forcere de 120 på noget tidspunkt. Kan virkelig ikke gøre min kørestil mere energirigtig medmindre jeg skal til at sætte den i neutral ned ad bakkerne og hvad der ellers er af tricks.

Tesla-service er ved at kigge bilen igennem, håber de finder noget der kan sænke mit forbrug :-/
Kunne der være en indstilling jeg har overset?
mortenhomann
mortenhomann Dec 15 '15

@jbtesla22: Typical 366 km på 90 pct. på ny 85D. Ca. 8-9 km højere end min gamle 85 fra marts 2014 (efter 25.000 km).

@dankersoe: Jeg synes forbruget lyder højt ift. lange ture. Jeg selv kører mest korte ture, og der oplever jeg 85D lidt mindre økonomisk end den gamle 85. På de lange ture er den derimod mindst lige så effektiv.

JL
JL Dec 15 '15
@dankersoe: For mig lyder dit forbrug ikke helt skævt. Jeg kører dog på 21" vinter, men mit gennemsnitsforbrug her i vinterperioden ligger på mellem 275-290 w/km. De sidste 50 km ligger lige nu på 286 og siden sidste opladning (23,6 km siden) ligger forbruget på 337 w/km - blandet kørsel på motorvej og by siden i morges. Har du prøvet at sætte fartpiloten på 110? Synes at over 110 stiger forbruget markant.
Pages: «« « ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 »