Hvornår vil man så definere en unormal (ift. andre med samme km/alder) degradering som en defekt ??
Hvornår vil man så definere en unormal (ift. andre med samme km/alder) degradering som en defekt ??
enig med kristian. Vi har ikke adgang til detaljer om enkelte celler. skille linjen mellem garanti er svag lige som i en benzin motor.
i praksis vil slidtage vise sig jævnt over alle celler og kan reelt beregnes. Deffekter vil vise sig på udvalgte celler/moduler/mekaniske fejl.
en li celle kan holde til ca. 500-1000 afladninger. Tesla har valgt nogle som kan klare omkring 2000 + de beskytter den ved køling. Hvis vi regner med du bruger bilen ca. 250 dage per år. Så vil du kunne fuldlade/aflade i ca. 8 år( og har kørt ca 600.000 km) De celler som bruges i mobiltelefoner presses hård og kan forventelig kun klare ca 400 op/afladninger - derfor kun 2-3 års levetid
degenerering sker mindst i området 50-90% og som funktion af tiden, så hvis man kan 'arbejde' i det intervall er det optimalt - og undgå at bilen står unødigt uden for intervallet, der er ikke noget i vejen for at bruge 100->0% blot bilen lades umidebart op til mindst 50% ved turens slut.
da vi netop ikke fuld lader/aflader hver dag kan teslaens batteri holde længere. I praksis skal man forvente at teslaens batteri kan holde ca. Samme antal km som en god ice. Forvent ca. 500.000 km/16 give and take lige som med en benzin.
hvis man passer den godt kan den stadig køre +200 km efter 16 år. (i teorien), omvendt kan et dårligt behandlet batteri dø helt på 6 mdr.
p.s. Jeg er svagstrømsingennør og jeg HAR læst datablade samt divere nærstudie rapporter fra både tesla og panasonic.
Forbruget i min 70RWD har ligget pænt på 170-180wh/km ved 9grader. Men er på det seneste steget til 210-220wh/km. Det er akkurat den samme afstand jeg måler på, samme kørsels stil, inde temp, fælge, osv. Kan heller ikke være pga. opdateringen til 7.0, da billedet ovenfor er 7.0.
Kan det tænkes at batteriet skal kalibreres eller noget lign.?
Ved godt det ikke kun drejer sig om rækkevidde på en Tesla, men man tænker da over det. Selvom man bare burde nyde køreturen i sin dejlige lydløse luksusbil... man går vel kun op i det de første 2-3uger, hvorefter man bliver lidt mere ligeglad med rækkevidde og forbrug?
Det er fordi temperaturen er faldet på det seneste, så vil den bruge noget mere strøm end normalt. Du vil hurtigt ignorere det, og så bare nyde bilen, så må du bare lade lidt oftere. -
@NT82:
Kører du hovedsageligt landevej? Jeg har en magen til og kører mest motorvej (70km hver vej på arbejde, heraf ca. 50km på motorvej) og kommer ikke inærheden af dine tal. Jeg ligger på ca. 230 Wh/km.
/Jakob :-)
Synes nu ikke udetemperaturen er det afgørende, da forbruget i sidste uge også var på 220-230wh/km hvor temperaturen var på 8-9hgrader.
Køre faktisk udelukkende landevej, kommer meget sjældent tæt på motorvejs netværket... man skal trods alt ned på 190wh/km for at komme på typical range og 160wh/km for at ramme rated range
Temp, og underlag har meget at sige.. vind er også en stor faktor.. temp.. meget hvis man han flere start og stop.. så kræver det en rimelig sjat strøm at få bilen til funktions temp... cirka 30 wh mere pr km på min tur til Esbjerg i går.. det var sku lige før jeg fik sved på panden.. nåede lige til Middelfart.. 270 km på 80% opladning :) modvind og minus 8 grader - 230 wh pr km på landevejen :) det er faktisk 50 mere end normalt på den tur
Godmorgen rødder
Kørte igen til Kbh i går ad min sædvanlige rute (15 km landevej, 30 km motorvej og 10 km by). På vejen ind endte jeg med et snit på 191 wh/km. Det var nok medvind fra resterne af Gorm, som hjalp lidt på vej. Turen hjem kostede 205 wh/km. Så det er absolut realistisk med 200 wh/km i snit om vinteren, hvilket så giver en (teoretisk) range i en 70'er på 340 km (68 kWh totalt). På landevej ligger jeg på 75- 85 km/t afhængig af øvrige trafik og 105 km/t på mortorvej. 19 tommer fælge med Nokian vinterdæk.
Køre faktisk udelukkende landevej, kommer meget sjældent tæt på motorvejs netværket... man skal trods alt ned på 190wh/km for at komme på typical range og 160wh/km for at ramme rated range
På min er typical = 200 wh/km. Er det ikke det samme på alle TMS'er?
Min ligger også på 200.
@Sune Nu er det jo praktisk talt ikke vinter endnu i DK. Når/hvis vi kommer under frysepunktet vil du se forbruget stige lidt yderligere. Jeg vil tro at det er nærmere de 210 wh/km i gennemsnit en typisk dansk vinter svarende til 320-325 km.
Opvarming af kabine og batteri må tage en meget stor del af forbruget tænker jeg. På mine 50 km her til morgen med 3-4 plusgrader udenfor og 22 i kabinen, var mit forbrug på 225 wh/km siden start (havde varmet kabinen en smule op inden start, cirka 5 minutter). Halvvejs på turen - da den gule linie forsvandt fra regen - nulstillede jeg triptælleren, og de næste 25 km stod for 160 wh/km.
Det var med cirka 75 km/t på landevejen og ingen modvind/regn.
Det må du os gerne. Batteriet har bare ikke godt af at du efterlader den på 100% eller langt nede i % i en længere periode. Hvis du lader til 100%, så planlæg at køre (aflade) umiddelbart efter. I dagligdagen har batteriet os bedre af at holde sig nærmere de 60-70% end 90%, så hvis det er unødvendigt at have en høj SoC, så undlad det. :-)
Små korte ture, hvor batteriet skal varme op går hårdt udover rækkevidden, men på de længere ture vil du se at forbruget bliver lavere. Du skal nok få en bedre rækkevidde at se når der engang er grønne blade på træerne igen. :-)
Nej, radio, gps, fart pilot, autopilot bruger intet strøm som vil nedsætte din rækkevidde. Sædevarmer bruger næsten hellere ingen ting.
Den store synder er varmen du vælger at sætte på i kabinen.
Så spiller kulden, vejforhold, vindforhold også meget ind på denne årstid. Forvent at det fra slut april vil være 30% bedre.
Her er hvad jeg opnåede i mandags d. 7. dec.
Det er fordelt på tre ture: frem og tilbage til arbejde (27 km hver vej på landevej), hvor bilen stod stille i 8 timer i mellem, samt en tur til København (15 km landevej, 30 km motorvej og 10 km by).
Kørt uden forvarmning af batteri mm. Ved forbrug på 174 wh/km giver det 390 km på en 100% opladning i en 70'er.
TACC ser i mange tilfælde længere frem end forankørende bil. Jeg kørte efter noget familie som kørte med fartpiloten sat på en fast værdi. De lagde ud til overhalinger lige sent nok og hvis jeg ikke trak ud inden de gjorde, så opdagede TACC i mange tilfælde forankørende lastbil/langsomme fartøj selvom familien i bilen foran kørte med uændret hastighed.