Loading...
en

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I?

Kristian70k
Kristian70k Dec 11 '15

?? hvordan koster det strøm? du bruger jo ikke noget fra væggen.. det er bare det der varmer batteriet  bedst op.. på den anden måde bruger du meget strøm fra væggen for at få et kunstigt lav forbrug i din tms.. på den anden måde kan de se hvad det på skærmen :) 

dankersoe
dankersoe Dec 11 '15
Må indrømme at jeg er pænt skuffet og egentlig også misinformeret.

Jeg var meget specifik omkring mine behov da jeg gik ind til Tesla i Århus og bestilte: Jeg ville kunne køre 300km på motorvejen ved fartgrænsen.

Fik onsdag min 85D og kørte første lange tur idag. Resultat: Fra 100% til 3% på 262 km med et gennemsnit på 270 Wh/km.
Blev nød til at sænke farten, dæmpe skærme og slukke aircon det sidste stykke for at kunne slæbe mig hen til superchargeren i Køge med en warning på skærmen :-(

Er min bil defekt eller er dette den forventede range?

Ærgrer mig over at sælgeren talte mig fra at tage 90-modellen fordi 85 var rigeligt. Grrrr
T3S7A
T3S7A Dec 11 '15

Alt spiller ind.

21" fælge

Våd vej, 10-15% 

Modvind 15-20%

Koldt vejr ( varme på kabine, koldt batteri ) 20-30%

Men slå range mode til on, samt sænk varmen i kabinen lidt. Sænk hastigheden bare lidt. Eks. 120km/t . Det har meget mere at sige, end man lige skulle tro. 

Dæktryk er uhyr vigtigt. Selv få PSI forlidt i, betyder mer forbrug. 19" mindst 45PSI. Gerne 47. 

The Forum post is edited by T3S7A Dec 11 '15
ErikBH
ErikBH Dec 11 '15
Citat fra dankersoe
Fik onsdag min 85D og kørte første lange tur idag. Resultat: Fra 100% til 3% på 262 km med et gennemsnit på 270 Wh/km.
[...]
Er min bil defekt eller er dette den forventede range?

er du sikker på at du havde 100% på batteriet da du startede og ikke 90% som er standard charge limit?

vh, Erik

Raymond
Raymond Dec 11 '15

T3S7A: Hvorfor skulle dæktryk have andet end en meget marginal betydning, det er jo ikke en benzinmotor.

T3S7A
T3S7A Dec 11 '15

Passer meget godt med 100%. 270wh/km * 262km = Ca 71kW + 3% tilbage. Det passer meget godt med de 74-75kW som er tilrådighed til kørsel.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 11 '15

Uanset om det er 90 eller 100 % så vidner et forbrug på 270 wh/km om en relativ tung højrefod. Mon ikke forbruget falder en del når du lærer bilen at kende og højre fod med tiden lettes lidt :-)

TwoChops
TwoChops Dec 11 '15
Kørte til Odense i dag sammen med en kammerat i begge mine Teslaer. 208 km. Fuldstændigt parallelt batteriforbrug. Men vel at mærke når der regnes i %. Dvs P90DL's 90 kWh batteri kompenserer lige netop for P85'erens batteri med 60.000 på tælleren. Hmm. Interessant
T3S7A
T3S7A Dec 11 '15

Dæk tryk har da noget at sige på alle fartøjer. Prøv du blot at tage din cykel og luk halvdelen af luften ud af dækket og se hvad det betyder. 

Kristian70k
Kristian70k Dec 11 '15
I dag var en rigtig energi tung dag.. Havde også er højt snit... Så dagene er forskellige
Raymond
Raymond Dec 11 '15

Nu forestillede jeg mig ikke ligefrem at nogen havde halvfyldte dæk - men dæktrykket har langt mindre betydning på Teslaen end en benzinbil.

T3S7A
T3S7A Dec 11 '15

Dæktryk har da samme betydning uanset hvilket fartøj du vælger. Kan simpelthen ikke følge dig. Jeg vil påstå der er forskel på:

Driftvarm bil som kører en strækning med 80km/t, med Maks PSI i dækkende, og samme bil, samme strækning, med med 10% mindre PSI. Uanset som det er en Tesla, Leaf, eller Brændstof bil, eller en knallert. 

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 11 '15

Et lettere øget (korrekt) dæktryk vil altid give mindre rullemodstand, og dermed også et lavere forbrug. Det er uanset om det er en ICE eller en elbil. Jeg kan konkret konstatere et lavere forbrug med vinterdækkene end med OEM dækkene, da rullemodtanden er lavere på vinterdækkene. Tror altså at betydningen er større end man umiddelbart skulle tro.

The Forum post is edited by Gustavsfar Dec 11 '15
Kristian70k
Kristian70k Dec 11 '15

..... helt sikkert.. men igen det er jo noget der er skrevet og diskuteret virkelig mange gange.. og det kan jo ikke komme som et chok.. kørte selv 280 km i dag.. og kunne fra starten mærke snittet ikke var til at få ned på det vanlige.. grunden er ikke dæktryk 3.1 bar i alle hjørner.. men der var en værre vejr, med torden hagl og cirka 7 grader koldere end i går.. og det virker altså utrolig skidt på en tesla.. alt forbrug stiger proportionelt.. der er mange der køre de første ture i deres biler i disse dage.. og de vil opleve det som der stod for et år siden i denne tråd.. rækkevidden er slet ikke den man regner med.. og man skal tage langt flere forholds regler.. for mig er det fakta at alt spiller ind på rækkevidden, og endnu mere på denne tid af året.. der er endda risiko for det bliver ringere før det bliver bedre.. nøgleordret er planlægning.. i stedet for at ville køre 130 i dag, så kør 120 km/t så er du home free. de sidste 10 km på tælleren gøre sindsygt meget ved snittet.. 

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 11 '15

Ja Kristian; du om nogen ved i hvert fald hvad du taler om når det gælder kørselsforhold med dine snart 80.000 km på tælleren det seneste års tid. Hvilket dæktryk kører du i øvrigt med?

dankersoe
dankersoe Dec 11 '15
Hej - Startede på 100% og kørte virkelig pænt. Motorvej hele vejen ved 110-130 km/t. Langt det meste med autopilot.
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 11 '15

Autopiloten er vist heller ikke den mest energivenlige eller hvad siger du Kristian?

Kristian70k
Kristian70k Dec 11 '15

Ja tror jeg gerne Dankersoe, det var virkelig ikke nemt med wh forbrug på kilometer i dag.. synes det var vildt "tungt" det er ikke mange tage om året det er sådan.. men de er der.. der er 3.1 i hvert dæk.. tror det er normalt nok.. Dankersoe, du skal bare lige vænne dig til bilen og den skal lige køres til.. :) men der er nogen gange udfordringer.. men det er en del af det game når man har en TMS.. det kræver lidt mere tålmodighed og planlægning.. jeg vil give sælgeren ret i de 90 kWh er til den gode side.. og hvorfor skulle du bruge 9% ved ankomst til køge.. ej det er nu bedre med frisk strøm.. jo mindre støm ved ankomst jo hurtigere kommer der nyt strøm på :) uhmm frisk strøm :)

Kristian70k
Kristian70k Dec 11 '15

jo det syne jeg ikke spiller så meget ind.. mere fart og forhold :)

The Forum post is edited by Kristian70k Dec 11 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 11 '15

Ja den kører helt klart længere på en optankning når strømmen er hel frisk ;-) Og når det så tilmed er hjemmelavet strøm så fås det altså ikke bedre!

Pages: «« « ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... » »»