Loading...
en

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I?

LennartG
LennartG Dec 27 '15

Citat fra Kristian70k

Kan slet ikke foresstille mig det er et problem.. jeg køre rundt hver dag.. og oplever sjældent mange ved SUC..  i mellem 08.00 - 16.00 jeg kan godt se at der i weekender og i højtiderne er meget optaget.. men der er alle de tesla ejere der har brug for deres bil uden for arbejdsdagen brug for SUC... men der er mange der i hverdagen er bokset inde på kontoret som ikke bruger dem når vi skal bruge dem.. derfor er jeg aldrig på SUC i primetime.. selvom jeg nok er den herinde der har brugt SUC mest.. altid uden problemer.. (derfor jeg undre mig over den utilfredshed der er ved at brede sig)

Det er nemmere at forestille sig, når man kigger på Tesla´s salgstal for November og December, der er helt vilde. Der er således kommet mere end 1100 nye til i december måned.

Derfor håber jeg blot, at Tesla vil kigge på det, inden at det bliver et reelt problem for det herlige Teslafolk.                                                                   
The Forum post is edited by LennartG Dec 27 '15
Kristian70k
Kristian70k Dec 27 '15

ja, men hvor mange tror du er sælgere og folk der skal og kan lade i det tidsrum.. tror helt ærligt ikke det bliver et problem.. for mit vedkommende lader jeg 60-70%  på suc det er det hurtigste.. og så resten hjemme.. det kan anbefales.. og så er man ikke med til at skabe forlænget kø tid for andre.. jeg er typisk alene eller kun sammen med ganske få når jeg lader.. men jo der skal nogen holdningsændringer til ved nogen TMS ejere.. 

LennartG
LennartG Dec 27 '15

Citat fra Kristian70k

ja, men hvor mange tror du er sælgere og folk der skal og kan lade i det tidsrum.. tror helt ærligt ikke det bliver et problem.. for mit vedkommende lader jeg 60-70%  på suc det er det hurtigste.. og så resten hjemme.. det kan anbefales.. og så er man ikke med til at skabe forlænget kø tid for andre.. jeg er typisk alene eller kun sammen med ganske få når jeg lader.. men jo der skal nogen holdningsændringer til ved nogen TMS ejere.. 

Jeg ved det faktisk ikke, og det kan være at du (forhåbentlig) får ret :). Jeg lader altid hjemme pånær de gange om måneden, hvor jeg skal til Jylland. Satser næsten altid på at lade nok i Middelfart til at komme helt hjem uden også at stoppe i Køge. Det betyder en 75-85% ladning, når jeg ikke vil ligge i krybesporet :).

Kristian70k
Kristian70k Dec 27 '15

så tror jeg ikke du oplever der kommer problemer

KbhP90DL
KbhP90DL Dec 27 '15

Kristian70k, jeg er lidt uenig i at det bare kan henkastes som et behov for holdningsændring hos en række nye elbillister, når Tesla direkte markedsfører deres biler med rækkevidder i omegnen af 500 km, når det faktiske er under halvdelen.

Dette er hvad jeg købte bilen efter, og det kan den på ingen måde levere. Selvfølgelig er få mennesker så naive at de tager de 500+ km som de skriver her på deres Web site for gode varer, men jeg havde da bestemt regnet med 300+ som også sælgerne havde lovet.

Rækkevidde og supercharger netværket er to fuldstændig essentielt forbundede dele, kerne i Teslas markedsføring, så meget svært at adskille de to dialoger.

Tesla har opsat superchargers for at eliminere en fundamentalt hindring for bred success og konvertering af massen af benzin og diesel ejere, og bruger det som et meget aktivt redskab når de sælger biler, hvor fantastisk hurtigt man gratis kan lade osv osv.

Det bliver et kæmpe problem for Tesla hvis der ikke er infrastruktur nok til at understøtte alle disse nye billister. Hvis der først bliver spredt en stemning uden for forums som dette, at man med en Tesla skal bruge dobbelt så lang tid på at komme fra København til Århus på grund af ekstra stop undervejs, køer ved ladestationer osv osv, så kan det få store konsekvenser for Tesla's udbredelse til andet end entusiaster.

Det er ikke kunderne der skal "opdrages" men Tesla der skal leve op til det som de sælger bilerne på.

Og vil lige nævne igen, at jeg er meget glad for min Tesla, men det er en reel bekymring om jeg overhovedet kan bruge denne bil i praksis, jeg mener, vi har ikke engang frostvejr endnu, så min oplevelse kan oven i købet nå at blive endnu værre..

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 27 '15

For mig er det fuldstændigt absurd at man ikke grundigt sætter sig ind i hvad man køber. 

NEDC er jo ikke noget som Tesla har fundet på. Det er derimod en standardiseret måde at måle rækkevidden for et givent eldrevet køretøj på under visse forudsætninger.

Havde man blot brugt en time eller 2 inden købet på dette forum eller et af de andre udenlandske foraer, ville man ret hurtigt finde ud af hvad den reelle rækkevidde er under forskellige forhold.

Mine forventninger var inden købet efter at have læst på lektien at jeg typisk ville kunne køre ca. 300 kilometer om vinteren og ca. 400 km om sommeren ved normal blandet kørsel og det har vist sig at holde stik.

I min optik er man da forpligtet til at gøre sit hjemmearbejde og ikke blot stole blindt på en sælger som fortæller en et eller andet.

The Forum post is edited by Gustavsfar Dec 27 '15
Kristian70k
Kristian70k Dec 27 '15

:) når jeg læser det du skriver kan jeg kun give dig ret.. jeg selv brugte en del tid på dette forum, og andre for at sikre mig at jeg kunne komme på den gode side at 300 km pr dag med mit kørsels mønster.. dengang var der kun Niels der forholdte sig forbeholden.. eller mente de fleste herinde på det tidspunkt at det kunne lade sig gøre.. de tal NEDC normen kommer med svare til at en TMS skulle køre cirka 7 km på en kWh, dette er måske muligt på en sommerdag med medvind og cirka 30 grader.. men ellers er det ikke.. så ligger en god dag på omkring 5 km.. og normalen i mellem 4-5 km pr kWh.. i mit tilfælde er det jo cirka 75 kWh der er tilgængelig.. de 10 bruger jeg på varme - start stop osv.. så jeg kan nok regne med 65 kWh.. hvor du i din nok kan regne med 10 mere. så bestemmer du selv hvor langt du vil på dem.. og hvor hurtigt du vil rende "tør".. Tesla sælgeren har helt sikker fortalt dig meget omkring hvad der kan lade sig gøre på den perfekte dag.. men herinde får man nok mere et overblik over hvad er kan lade sig gøre IRL... så 300 km i en strømsluger som din er jo nok ganske ok i det vejr vi har nu.. Jeg har en P85 den har kun en motor den skal trække rundt.. så den bruger mindre.. men det skulle undre mig hvis de ikke laver din til en valgfri bil, så du kan vælge kun at bruge den lille motor til de lange ture.. for jo du har købt en hurtig bil fra 0-100 km.. men du bruger det alt for lidt.. så det kommer til at være sjovere at få et lavere forbrug og mere distance i den.. og det ville helt sikkert hjælpe hvis du kunne vælge den mindste til de lange stræk.. mit forbrug ligger på 210.. på de første 10.000 km lå det på 250.. det var december og januar i år.. så blev det bedre.. Det er bedst 8 måneder om året.. lige nu er det det ringeste man kan komme ud for. det i sig selv er vel en glæde :)

Kristian70k
Kristian70k Dec 27 '15

+1 Gustavsfar På den amerikanske side er det 253 miles.. det er 409 km.. og det er i sig selv svært at opnå.. og ved 0 grader med 21" opgiver de den til 360 km.. og det skal helt sikkert tages med et gran salt.. der vil jeg sige den nok kan klare 320 km.. med en meget rolig højre fod...

The Forum post is edited by Kristian70k Dec 27 '15
DerHansi
DerHansi Dec 27 '15

KbhP90DL; Du er simpelthen nødt til at komme på kørekursus hvis ikke du kan pine 300 km ud af en 100 % opladning. Måske er der noget galt med din bil, men ellers.....

Er det utænkeligt at du har købt din bil udfra en begejstring over de fantastiske features og performances - og glemt undervejs at performance og duration er to modsatrettede størrelser ??

Hvis du er utilfreds med din nuværende model, så bytter jeg gerne med min P85, jeg garanterer dig at du altid kan køre 300 km på en opladning, uden der går total morfar i den. Efter ca. 40.000 km ligger jeg på et snit på ca 210 wh/km.

Renedyhr
Renedyhr Dec 28 '15

Det er ikke svært at komme under 300 km på en opladning i en P85D. Kørte i går fra Odense til Birkerød (198 km) og nåede kun lige til Køge i dag med 10 km tilbage på batteriet (ca. 57 km). Startede med 100% opladet batteri og kører med 19" fælge med vinterdæk. Bilen var indstillet til Sport og Rangemode.

Kristian70k
Kristian70k Dec 28 '15

det er vildt så meget den bruger når det er stop and go.. uden der er mange kilometer på turen.. kan godt forstå jeres klagen over manglende range... men hvis i kommer ud på en længere tur vil jeg påstå det ændre sig.. 

Michael72
Michael72 Dec 28 '15

Citat fra KbhP90DL

Kristian70k, jeg er lidt uenig i at det bare kan henkastes som et behov for holdningsændring hos en række nye elbillister, når Tesla direkte markedsfører deres biler med rækkevidder i omegnen af 500 km, når det faktiske er under halvdelen.

Dette er hvad jeg købte bilen efter, og det kan den på ingen måde levere. Selvfølgelig er få mennesker så naive at de tager de 500+ km som de skriver her på deres Web site for gode varer, men jeg havde da bestemt regnet med 300+ som også sælgerne havde lovet.

Rækkevidde og supercharger netværket er to fuldstændig essentielt forbundede dele, kerne i Teslas markedsføring, så meget svært at adskille de to dialoger.

Tesla har opsat superchargers for at eliminere en fundamentalt hindring for bred success og konvertering af massen af benzin og diesel ejere, og bruger det som et meget aktivt redskab når de sælger biler, hvor fantastisk hurtigt man gratis kan lade osv osv.

Det bliver et kæmpe problem for Tesla hvis der ikke er infrastruktur nok til at understøtte alle disse nye billister. Hvis der først bliver spredt en stemning uden for forums som dette, at man med en Tesla skal bruge dobbelt så lang tid på at komme fra København til Århus på grund af ekstra stop undervejs, køer ved ladestationer osv osv, så kan det få store konsekvenser for Tesla's udbredelse til andet end entusiaster.

Det er ikke kunderne der skal "opdrages" men Tesla der skal leve op til det som de sælger bilerne på.

Og vil lige nævne igen, at jeg er meget glad for min Tesla, men det er en reel bekymring om jeg overhovedet kan bruge denne bil i praksis, jeg mener, vi har ikke engang frostvejr endnu, så min oplevelse kan oven i købet nå at blive endnu værre..

@KbhP90DL. +1 !! Jeg er helt enig i dine betragtninger omkring Teslas markedsføring, range og kø'er ved Superchargers.
T3S7A
T3S7A Dec 28 '15

Jeg ville ønske jeg kunne skrive noget som kunne berolige dig, og fortælle dig at bilen bare lige skal køres til eller noget. Men desværre er det sådan. Vi har nu kørt elbil siden 2011, Nissan Leaf, og fra 2013 Tesla. Elbiler bliver rigtig meget påvirket af kulden. 

Jeg har lavet et hav af test på vores Nissan leaf igennem tiden. Det er ikke kun den ekstra mængde energi man bruger på eks. varme kabinen op, som gør forskellen fra vinter / sommer. Jeg har prøvet i vores leaf, at køre en hel fuld opladning, uden varmen tændt. Sad med tæpper, handsker mm, og vinduer ganske let på klem, for at tage dukken. Rækkevidden kom ikke engang tæt på det som jeg kunne køre en varm sommer dag. Det blev selvfølgelig knap så slemt, som når jeg kører med varmen tændt. 

En Nissan leaf samler data op, og man kan se / sammenligne data fra andre Nissan leaf kører. Det er meget normalt at forbruget er meget tæt på det dobbelte om vinteren end om sommeren. 

Vind, regn/våd vej, vinterdæk, dæktryk, hastighed, kabine temp har alt noget at sige. 

Vil man gerne kører langt i en elbil, så : 

1. Sæt hastigheden ned. 

2. Sæt varmen i kabinen til 18 grader, kør med jakke på :-)

3. Dæktryk lige 1-2 PSI over normalt dæktryk

4. Se frem ad. Undgå at bremse. 

Men kan sagtens forstå dem som normalt kører i store brændstofbiler, at det er svært at tilpasse sig en øko stil i en model S. Men det er nu engang blot sådan det er om vinteren. Ellers må man leve med man ikke kommer så langt. 

Er helt enig med dig i alle dine punkter. Som jeg før har skrevet, tror jeg rigtig mange har købt bilen, uden helt at vide hvad de gik indtil. Tror vi kommer til at se rigtig mange sælge den hurtigt igen. Tror også at Tesla's omdømme kommer til at lide et alvorligt knæk. Dels pga overstående, men lige så meget de fyldte Supercharger. Ikke kun at man risikere at holde i kø. Men bilen er solgt på 80% opladning på maks 40min. Det holder hellere ikke når man deler stander med andre. Jeg er sikker på, at når vi kommer til sommerferien 2016, hvis Tesla så ikke har udvidet deres stander antal rigtig meget, så vil vi hører kæmpe skrig og utilfredshed med at at komme syd på. Så gætter jeg på at man skal afsætte 2 timer pr opladning. Det kan man så lige gange med 8-10 opladninger. 

Så opfordring til Tesla. Kom igang med at udvide antal ladestander i DK og resten af EU. 

Kramer
Kramer Dec 28 '15

Leger lidt med at køre med N-mode når jeg kan trille langt, men inden jeg gør det til en vanesag - nogen der ved om det skader bilen/slider på bilen at skifte til N-mode eller værre, skifte den i "drive" når du triller der ud af og hajtænderne nærmer sig?

For det er nemt at gøre og vende sig til, men tænker blot på "indkoblingen" fra N til D.

griffel
griffel Dec 28 '15
Jeg gør nøjagtig det samme. Den triller sindssygt godt :-)
Tror egentlig ikke den indkobler en kontaktor el.lign. Det er vel bare elektronikken der ikke regulerer strøm til motoren. Men det slider selvfølgelig på gearskifterarmen...
DerHansi
DerHansi Dec 28 '15

@kramer : det skader ikke noget som helst. Efter min mening er det nemmere at lette på pedaltrykket, fremfor at sætte den i "N", således at du kan se at forbruget balancerer lige omkring 0 - og så derfra bruge regen til at tage evt. overskudsfart af. Vanesag sikkert, men jeg startede også som dig med at sætte i "N".

Tue
Tue Dec 28 '15
"N"drive skader bestemt ikke, og er rigtig god især i bakket landskab, hvis du accepterer lidt ekstra fart ned ad bakke.
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 28 '15

Jeg har altså ikke helt forstået hvorfor man vil sætte den i N? At være lidt forudseende i trafikken og bruge regen må da give en endnu mere økonomisk kørsel end at bruge N?

Kristian70k
Kristian70k Dec 28 '15

fatter det heller ikke - så jeg er med dig Kristian...

Tue
Tue Dec 28 '15
Ikke nødvendigvis. I stedet for at regenere ned ad bakke sætter du den i "N". I regnen får du kun ca. 80%.<br />
Triller man i "N" og skal tage fart af, slår man den naturlig i D og regenererer.
The Forum post is edited by Tue Dec 28 '15
Pages: «« « ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 »