Loading...
en

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I?

Silent_Ghost
Silent_Ghost Dec 26 '15

@Kim T
Har lige kørt Silkeborg - Lund (Horsens i det samme møj vejr)

Havde 258kw i gennemsnit på vinterdæk med en hastighed på 90 km/t hvor det var muligt.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 26 '15

Som Kim skriver så gør regn på vejbanen rigtig meget for forbruget i negativ retning. Til alle "nye" ejere som gerne vil have et momentant billede af deres forbrug,  så vælg "energimeteret" i det lille display. Det gøres ved at holde en af scrollhjulene inde, og så rulle frem til energimeteret. På den måde kan man lidt lettere monitorere sit aktuelle forbrug og regen.

The Forum post is edited by Gustavsfar Dec 26 '15
dankersoe
dankersoe Dec 27 '15

Hej alle

Kan se at jeg ikke er den eneste som undrer mig over rækkevidden - Da jeg forklarede min situation hos Tesla gik de min bils data igennem (det gør de over 3G). Jeg har åbenbart en defekt på min bil som betyder at mit forbrug er højere.

Det var en temperatur sensor til klimaanlægget den er gal med.

For pokker det er frustrerende at sælgeren fik snakket mig fra at tage 90Kva batteriet - han garanterede mig at 85Kva var mere end rigeligt :-/

Kristian70k
Kristian70k Dec 27 '15

Forudser der er en del der kommer til at undre sig over nedsat rækkevidde og øget forbrug :) 

DerHansi
DerHansi Dec 27 '15

Et godt råd til alle som er ude og trille på landevejene ; brug fartpiloten og vær forudseende med at bruge regen til at suge overskudsfart tilbage på batteriet. Jeg kører absolut ikke morfar, men har en gns forbrug på ca. 210 kw/km efter 2 års kørsel

Thor
Thor Dec 27 '15

Bruger komfortfunktionerne egentlig mere strøm end den normale fartpilot?

Kristian70k
Kristian70k Dec 27 '15

if it moves i uses :) skærm og sæde varme og alt det andet gejl bruger min. af strøm.. så radar og kamera bruger også et minimum.. 

Daduck
Daduck Dec 27 '15
Citat fra KbhP90DL

Virkelig glad for den ellers, så den får et par ture mere for lige at få det tjekket lidt bedre af, men lige pt, har kærligheden fået et par hak.

Husk at sikre dig at du har din helt egen lader.. der er grupperet 2 og 2. Med kun 10-15% burde du kunne lade ekstremt hurtigt (120+)

KbhP90DL
KbhP90DL Dec 27 '15
Citat fra Daduck
Citat fra KbhP90DL

Virkelig glad for den ellers, så den får et par ture mere for lige at få det tjekket lidt bedre af, men lige pt, har kærligheden fået et par hak.

Husk at sikre dig at du har din helt egen lader.. der er grupperet 2 og 2. Med kun 10-15% burde du kunne lade ekstremt hurtigt (120+)

Jep, da jeg oplevede min ringe ladning var der kun 2 andre Teslaer, og begge i den helt anden ende af rækken, så var "alene" i den sammenhæng. Det er netop dét der gjorde mig så deprimeret..

Forstå mig ret, jeg kommer, som mange andre herinde, fra en række af fantastiske benzinbiler, og må indrømme at jeg simpelthen ikke kan gå tilbage efter at have kørt en Tesla, det her er fremtiden, uden tvivl. Så frustrationen er stor når man så har taget skridtet, ikke kan gå tilbage, og teknologien og infrastruktur så faktisk ikke er helt klar endnu.

Jeg blev totalt solgt på salgssnakken om at en Tesla uden problemer kan køre 300+ km på en opladning, og skal man bruge strøm så bare nup en halv time på en Supercharger og du er flyvende igen..

Som det er lige i dette øjeblik, er dét meget langt fra sandheden. Jeg ladede i morges til 100%, kørte en tur i bedstefartempo, og jeg kigger på en projected rækkevidde på ca 240 km totalt. Og smid de manglende eller uforudsigelige lademuligheder ind, og det begynder at gøre lidt ondt. Grundlæggende udfordring at det i praksis er umuligt at planlægge nøjagtigt omkring ankomst osv når der er en SUC ladning i midten, for mange variabler såsom kø, langsom ladning osv osv.

De samme faktorer omkring vind og vejr har med sikkerhed haft tilsvarende indflydelse på benzinbilerne, men der er påvirkningen bare ikke så udtalt, for om du kører 8,5 eller 10,5 km/l på en given tank er jo ikke noget der havde markant indflydelse på din mulighed for at overholde en aftale. Men det er virkelig noget jeg har fundet ud af at man skal tænke over og planlægge efter.

LennartG
LennartG Dec 27 '15

Hej KbhP90DL.
Jeg deler dine observationer 100%.
Har haft 2 'venteoplevelser' i dec., og er derfor blevet alvorligt nervøs for, om antallet af Teslaer nu er for stort til, at man kan regne med SUCerne.
Hvis man ikke kan regne med at få ladet uden ventetid, kan jeg slet ikke bruge konceptet i mit daglige arbejde, hvor jeg kører en del rundt og møder kunder på aftalte tidspunkter.
Har besluttet mig for at skrive til Tesla, samt afvente de næste par måneder.

The Forum post is edited by LennartG Dec 27 '15
Stone
Stone Dec 27 '15
Det der en hel anden historie angående kapaciteten i Tyskland. Har lige været i Bremen i dag og tilbage. Besøgte 4 SUC i Tyskland og mødte kun 2 andre Teslaer en hollænder og en tysker.
T3S7A
T3S7A Dec 27 '15

Der er hellere ikke solgt lige så mange Tesla i Tyskland, som der er i DK. Det holdt op i mod arealet på de 2 lande, så er det klart man ser mange flere her i DK. 

Men vendt du bare til sommerferien 2016. Midt bud er at man kan risikere at vente i kø på flere timer, for at komme til at lade, på nogle Supercharger i Tyskland. Problemet er jo, at de fleste skal samme vej, og skal derfor lade på samme supercharger. 

The Forum post is edited by T3S7A Dec 27 '15
Thor
Thor Dec 27 '15
Citat fra Stone Det der en hel anden historie angående kapaciteten i Tyskland. Har lige været i Bremen i dag og tilbage. Besøgte 4 SUC i Tyskland og mødte kun 2 andre Teslaer en hollænder og en tysker.

Det danske marked er også større end det tyske nu. Så det siger egentlig noget om situationen i Danmark. Man må nok forvente ventetider i højtiderne, men hvis der pludselig vil komme ventetider i det daglige, så ryger ideen med SuC. Men lad os se om Tesla ikke reagere hurtigt i det nye år. Med alle de biler på vejen, så kan der ikke gå flere år, før der kommer nye SuC. Danmark er måske også i en ekstraordinær situation. Selvom SuC er til gennemkørsel, så er markedet så stort, at det ikke er gearet til situationen som det ender med. Der vil altid være tider, hvor man kan forvente flere som i primetime efter job.

Lige da vi havde fået bilen, så kørte vi også til Køge - bare for at prøve det. Der var 9 biler på en normal hverdagsaften omkring kl 20-21.00. Udskiftningen gik dog relativt hurtigt. Men så mange biler på en normal hverdagsaften, så bliver det kun værre. 

Kristian70k
Kristian70k Dec 27 '15
Citat fra LennartG Hej KbhP90DL.
Jeg deler dine observationer 100%.
Har haft 2 'venteoplevelser' i dec., og er derfor blevet alvorligt nervøs for, om antallet af Teslaer nu er for stort til, at man kan regne med SUCerne.
Hvis man ikke kan regne med at få ladet uden ventetid, kan jeg slet ikke bruge konceptet i mit daglige arbejde, hvor jeg kører en den rundt og møder kunder på aftalte tidspunkter.
Har besluttet mig for at skrive til Tesla, samt afvente de næste par måneder.
Lyder som om du skal langt hver dag.. hvor langt skal du hver dag siden du er afhængig af at skulle kunne lade uden vente tid? tror du skal vende det om, så du afventer de næste to måneder, og så skriver til tesla... selvom jeg ikke lige kan se hvad effekt det skulle have.. køre du længere en 400 km hver dag? hvis ja, kun på sjælland? kan man det?

The Forum post is edited by Kristian70k Dec 27 '15
Kristian70k
Kristian70k Dec 27 '15

Citat fra KbhP90DL
Citat fra Daduck
Citat fra KbhP90DL

Jep, da jeg oplevede min ringe ladning var der kun 2 andre Teslaer, og begge i den helt anden ende af rækken, så var "alene" i den sammenhæng. Det er netop dét der gjorde mig så deprimeret..

Forstå mig ret, jeg kommer, som mange andre herinde, fra en række af fantastiske benzinbiler, og må indrømme at jeg simpelthen ikke kan gå tilbage efter at have kørt en Tesla, det her er fremtiden, uden tvivl. Så frustrationen er stor når man så har taget skridtet, ikke kan gå tilbage, og teknologien og infrastruktur så faktisk ikke er helt klar endnu.

Jeg blev totalt solgt på salgssnakken om at en Tesla uden problemer kan køre 300+ km på en opladning, og skal man bruge strøm så bare nup en halv time på en Supercharger og du er flyvende igen..

Som det er lige i dette øjeblik, er dét meget langt fra sandheden. Jeg ladede i morges til 100%, kørte en tur i bedstefartempo, og jeg kigger på en projected rækkevidde på ca 240 km totalt. Og smid de manglende eller uforudsigelige lademuligheder ind, og det begynder at gøre lidt ondt. Grundlæggende udfordring at det i praksis er umuligt at planlægge nøjagtigt omkring ankomst osv når der er en SUC ladning i midten, for mange variabler såsom kø, langsom ladning osv osv.

De samme faktorer omkring vind og vejr har med sikkerhed haft tilsvarende indflydelse på benzinbilerne, men der er påvirkningen bare ikke så udtalt, for om du kører 8,5 eller 10,5 km/l på en given tank er jo ikke noget der havde markant indflydelse på din mulighed for at overholde en aftale. Men det er virkelig noget jeg har fundet ud af at man skal tænke over og planlægge efter.

Det skure en del i mine tesla gener.. I har forstået det er en elbil i har købt.. infrastrukturen er der, det er sågar gratis at lade på tesla SUC.. det koster på EON og Clever, men de er der og kan sagtens regnes med... du kan forbedre din lade hastighed med en Chademo, men du skal regne med at du ikke er den eneste i verden der har sådan en bil.. så derfor kan der opstå ventetid.. du er selv med til at skabe den for den næste.. men det nytter da intet at hyle op om det herinde.. Denne tråd er om den rækkevidden.. når du læser i den om vinteren så vil du opleve at TMS har sine udfordringer med rækkevidden.. (men det er for det meste fordi chaufføren ikke helt forstår at tilpasse sig..) og når du læser tråden om sommeren, vil du opleve at der er nærmest ubetinget rækkevidde i bilen.. Jeg må beklage hvis det er for hårdt sagt.. men det er sku ikke op til tesla at der er strøm på din bil.. det er op til dig selv.. du skal planlægge din tur, og du skal sørge for der er andre muligheder med i overvejelsen end SUC.. dertil kan jeg anbefale clever og Eon.. deres kort er fine så dem kan du navigere efter.. men hold lige tråden ren så folk kan komme med deres rækkevidde oplevelser.. ikke om der er eller ikke er kø på en supercharger.. 
LennartG
LennartG Dec 27 '15

Hej Kristian70K. Mit køremønster er sådan, at jeg ca. 4-5 gange på en måned har 2 møder pr. dag forskellige steder i Jylland. Jeg kommer fra København. Her er det vigtigt, at jeg kan nå disse til tiden, så jeg skal 100% stole på, at jeg kan lade op på vejen, for ikke at risikere at løbe tør eller komme for sent. Hvis jeg ikke kan det, må jeg have en dieselbil igen (og det vil jeg meget nødigt). Da der er en klar sammenhæng mellem rækkevidde og brugen af SuC i forhold til den praktiske anvendelse af Teslaen, mener jeg omvendt dig, at det er en relevant diskussion.

The Forum post is edited by LennartG Dec 27 '15
gronkjaer
gronkjaer Dec 27 '15

Har så bare en hel anden oplevelse i dag... Tur til Tyskland "fleggaard" fra Thisted og retur. kørte hjemme fra med 92% landede ved rødekro med 9% og ladede til 40%, som for mig tog ingen tid! Gik ind for at tisse, fik købt en kop kaffe, snakkede 2 min med en Tesla kollega, også så afsted til Tyskland og retur til Rødekro, kun lige for at lade så jeg havde projected 15% i overskud ved ankomst til Randers Graceland. Da jeg ankom til Graceland var der 6% tilbage, kl. var 18.45, og der var kun 2 biler der ladede. Så skulle vi have aftensmad 50 min. senere, 92% på tanken, og så afsted til Thisted... Super tur, og oplevelse.. PS. tak for snakken dig i den orange Tesla ... :-)

Kristian70k
Kristian70k Dec 27 '15

Kan slet ikke foresstille mig det er et problem.. jeg køre rundt hver dag.. og oplever sjældent mange ved SUC..  i mellem 08.00 - 16.00 jeg kan godt se at der i weekender og i højtiderne er meget optaget.. men der er alle de tesla ejere der har brug for deres bil uden for arbejdsdagen brug for SUC... men der er mange der i hverdagen er bokset inde på kontoret som ikke bruger dem når vi skal bruge dem.. derfor er jeg aldrig på SUC i primetime.. selvom jeg nok er den herinde der har brugt SUC mest.. altid uden problemer.. (derfor jeg undre mig over den utilfredshed der er ved at brede sig)

Kristian70k
Kristian70k Dec 27 '15

Citat fra gronkjaer

Har så bare en hel anden oplevelse i dag... Tur til Tyskland "fleggaard" fra Thisted og retur. kørte hjemme fra med 92% landede ved rødekro med 9% og ladede til 40%, som for mig tog ingen tid! Gik ind for at tisse, fik købt en kop kaffe, snakkede 2 min med en Tesla kollega, også så afsted til Tyskland og retur til Rødekro, kun lige for at lade så jeg havde projected 15% i overskud ved ankomst til Randers Graceland. Da jeg ankom til Graceland var der 6% tilbage, kl. var 18.45, og der var kun 2 biler der ladede. Så skulle vi have aftensmad 50 min. senere, 92% på tanken, og så afsted til Thisted... Super tur, og oplevelse.. PS. tak for snakken dig i den orange Tesla ... :-)

Han er super flink :) det er Lau.. 
gronkjaer
gronkjaer Dec 27 '15

Jeps lige nøjagtigt..Super fin fyr...

Pages: «« « ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 »