Loading...
en

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I?

Nikolaj
Nikolaj Dec 28 '15

Alternativt til at sætte den i "N" ned ad bakke, så kan man med fartpiloten sat til, øge hastigheden med 1 km/t for hver 100m fx. Derved øges hastigheden gradvist ned af bakke uden at regenerere alt for meget. Når det så går op igen, gør man det modsatte. Derved får man et mere ensartet forbrug på ruten, og elforbruget er lavere, da tabet ved regenerering mindskes. Jeg gjorde det i går og kom under 150 w/km ved motorvejskørsel (under 90 km/t).

Det er samme koncept, som anbefales til økokørsel i alm. bil, hvor der ved bakkekørsel sammenlignes med en cykeltur, hvor man automatisk øger hastigheden ned af bakke og sænker farten op af igen. 

Kristian70k
Kristian70k Dec 28 '15

er det i et forsøg på at opnår en evigheds maskine? hvor langt skal man køre den dag siden det er nødvendigt? er det for at få et bedre Wh snit eller er det fordi man skal over 500 km og ikke gider lade? 

Nikolaj
Nikolaj Dec 28 '15

For mit vedkommende er det kun for sjov skyld, og for at se, hvor langt den kan komme ned i forbrug (ved nogenlunde almindelig hastighed), når humøret ikke lige er til den super sportslige kørsel, som bilen også lægger op til. Hvis det var et spørgsmål om at spare penge, havde jeg nok holdt mig langt væk fra en Tesla eller brugt min tid på SC'en i Køge :)

HJJ
HJJ Dec 29 '15
Ja eller bare holdt foden midt i mellem
Kristian70k
Kristian70k Dec 30 '15

IRL opnået fra tms.. gode guid lines,, og det er ikke ved 0 grader og konstant storm som der er i tiden,..

The Forum post is edited by Kristian70k Dec 30 '15
Kristian70k
Kristian70k Jan 6 '16

Så er det til tid bil uden garanti kun reklamations ret :) 13 måneder :) utroligt som kilometerne flyver

TeslaFreak
TeslaFreak Jan 6 '16

Ja 80.000 km bliver hurtigt overstået. Kunne godt tænke mig noget mere, 5 års ubegrænset som Hyundai eller 160.000 som Kia fx.

RobertJ
RobertJ Jan 6 '16

Extended service agreement. $4000 for yderligere 50.000miles garanti.
Nogen der har forespurgt på det hos Tesla DK?

Service plans

Daduck
Daduck Jan 6 '16

Her er lige et par screenshots der viser en eller anden (ikke mig eller nogen i min familie naturligvis, med den tophastighed) :)

Det er fra LinkMyTesla.dk som virker ekstremt fint, og som i kan se så på de sidste par ret kolde dage har forbruget været oppe på de 275 i mandags.

Herefter satte jeg bilen til automatic preconditioning, og tirsdag kan man se markant lavere forbrug. Dog har den trukket lidt ekstra strøm fra standeren inden turen.

Onsdag er det samme, her er dog kørt en del langsommere pga. vejret.

Kristian70k
Kristian70k Jan 6 '16

Ja de er fine.. jeg havde 236 i snit roundtrip randers vejle i dag.. fart pilot på 130 hjem og 120 derned... P85 :)

franzbetula
franzbetula Jan 21 '16

Jeg er også skuffet over den lille rækkevidde i min nye 85D. En ting er hvor mange wh/km man kører i de givne omstændigheder,  men det der skuffer mig er batterikapaciteten som langtfra når op på 85kwh. Jeg har på endnu ikke formålet at aflade mere en 45 kWh inden ny opladning. Hvis jeg regner på at batteriet var opladt til 100% og afladt til nul giver det en kapacitet lidt over 60kwh hvilket ikke stemmer med 85kwh. 

På teslas hjemmeside kan man beregne range udefra udetemperatur og hastighed og her kommer den aldrig under 400 km på en opladning. Selv med varme på og -10 ude. 

Med 90% opladning og et snit på 260wh/km når jeg lige over 200 km. 

Har i samme dårlige erfaringer?

Får man virkelig 15kwh mere end i en 70. 

lauz
lauz Jan 21 '16
Kørte 300 km forleden. Ladet til 90%, aften/nattekørsel. Blandet landevej og motorvej.

Havde 77 km tilbage på tanken da jeg 'landede'.

Så det giver vel omkring 350+ km rækkevidde trods kulden. Meget pænt i min optik (sparede ikke på varmen). Kørte meget med Cruise og autopilot.
Kiefer
Kiefer Jan 21 '16

Tja, jeg kørte SuC Middelfart <-> Esbjerg i dag, ladede ved Middelfart til 90% og kørte så de ca. 95km frem og 95km tilbage. Nåede til Middelfart med ca. 30km tilbage på tanken...

Det giver en rækkevidde ved 90% på lige under 230km. Fartpilot og autopilot sat til 130km/t

Da jeg nåede tilbage til Middelfart ladede jeg bilen op igen til ca. 40% og kørte de 110km hjem. Der var godt nok run på med 4 biler i kø da jeg forlod stedet.

The Forum post is edited by Kiefer Jan 21 '16
T3S7A
T3S7A Jan 21 '16

Franzbetula

Du har hellere ikke 85kWh til rådighed. Maks 76kWh er til drift og varme mm af bilen. Det er hvis du har ladet til 100% og kører den helt til 0% på en tur. Ikke med stop og pause i mellem, hvor bilen også taber kapacitet ved at holde stille og batteriet igen bliver koldt. Det er også med helt varmt batteri fra starten af. Dvs mindst 20+ grader. 

Kan kun sige - velkommen til elbilens verden. Det bliver meget bedre når vi kommer til april og frem :-) 

lauz
lauz Jan 21 '16
Denne her forklarer alt:

https://steinbuch.files.wordpress.com/...range_prediction.jpg

Eller på en anden måde:

Et legemes kinetiske energi E er bestemt som en halv gange legemets masse m gange kvadratet på legemets hastighed v.

Dvs. En Tesla, der vejer 2 tons og kører 100 km/t har den firedobbelte kinetiske energi af en Tesla, der vejer 2 tons og kører 50 km/t,

TVJ
TVJ Jan 21 '16
@lauz
Jeg vil mene du blander begreber sammen. Din Formel for kinetisk energi er rigtig nok, men kan ikke rigtig bruges til at sige noget om bilens løbende energiforbrug. Det er her især luftmodstanden som har betydning for energiforbruget og som der konstant skal bruges energi på at overvinde. Og luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden.

Den kinetiske energi har primært betydning ved regenerering når hastigheden sænkes. Du får 4x så meget energi tilbage i batteriet når du kører 100 end når du kører 50 og sænker hastigheden til 0.
lauz
lauz Jan 21 '16
Du kan jo kaste et blik på range/hastigheds korrelationen i den vedhæftede graf.

Der er ikke meget sparet ved 'bare' at skulle overvinde vindmodstanden.

Så pointen holder. Der er ikke en lineær relation mellem at køre 80-110-130 km/t. Sålænge folk tror det, så vil de blive alvorligt skuffede over rækkevidden. Uanset hvor mange 'tricks' de anvender. Fart er 99% af problemet.
TeslaFreak
TeslaFreak Jan 22 '16

Køre dagligt 190-200 km i min, det bruger jeg ca. 77-80% på, det meste ved motorvejs hastighed 130/110, min er en 70D

Raymond
Raymond Jan 22 '16

@Lauz: Du har fuldstændig ret, at fart er udslagsgivende, men lad være men at blande kinetisk energi ind i formlen, for så blander du begreberne sammen som TVJ skriver - Tesla er ekstrem god til at genindvinde kinetisk energi!

P85DK
P85DK Jan 22 '16
husk også at luftmodstanden i kold luft er markant større end varm luft. Mener det er noget i omegnen af 7 % mere energi der skal benyttes for at opretholde den samme hastighed ved 0 grader som ved 20 grader. Der er bare større massefylde i kold luft end varm luft og det koster på rækkevidden
Pages: «« « ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 »