Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

mbk
mbk Apr 14

Jeg kan lige en oprette en seperat tråd, jeg kunne godt tænke mig at lave et non-invasiv værktøj til at udlæse firmware. Men jeg har ikke tiden til at designe det, der er sikkert en her der er god til CAD+3D print, det kunne være en stor hjælp. Jeg starter et indlæg i aften. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 14
TorbenS
TorbenS Apr 14

Jeg kender en, som er meget dygtig til CAD + 3D print men jeg venter og ser hvad du vil have lavet.

P85DK
P85DK May 2

Min radio stoppede med at virke i eftermiddags uden noget varsel, lavede en reset og skærmen besluttede sig for ikke at tænde igen. Forsøgte et par gange mere uden held. Ringede til Tesla som også bad mig prøve et par reset, igen uden resultat. Første vurdering er at der er en opdatering som hænger?

Nu har de bilen og jeg regner med at høre fra dem i morgen. Det er skærm nr. 2 og den er lige under 2 år gammel.

Forresten spøjst at A/C fungerede fint da jeg kørte den ud til Tesla, hvilket den jo ikke burde gøre. Kunne høre på højtalerne at den stod klikkede

Kiefer
Kiefer May 3

Så er der indkøbt en MCU til at teste med. Fik lige en lille instruks i at lave en adapter så man kan tænde skærmen uden at have den monteret i en bil. Den skal blot have 12V på de rigtige ben. 

Den jeg købte var en 2014 skærm med en lille bule da vi blev enige om at den jo nok ikke rigtig skulle monteres i selve bilen men brugs til at at teste med, så var der ingen grund til at købe deres dyreste enhed. Men fik testet at den rent faktisk kunne starte op og vise selve skærmdelen. Kunne se det var en version 8.1 med 65.000km på tælleren.

Super flinke mennesker ved Autobahn Tesla i San Diego. Ham der sælger Tesladele er halvt dansk.

P85DK
P85DK May 3

Så kom beskeden tilbage at skærmen skal skiftes. Da jeg fik skiftet skærmen første gang i juni 2017, så bliver den taget over reklamationen, da den lige er inden for 2 år.

Det er dog ikke særligt betryggende at en renoveret skærm sat i som erstatning for den originale også fejler ... Så er det jo 25 hvert andet år hvis man er rigtig uheldig

koden
koden May 3

Inden jeg selv leder.....er der ikke nogen i det store udland der har fikset de skærme selv?

Man kan jo snart finde rep. vejledninger på alt, men ikke på en Tesla skærm?

Men tænker ikke dete r tilfældet siden MBK arb. på noget.

Jeg er ikke ramt endnu. Men det er bedre at være forberedt end ikke.

mbk
mbk May 3

Jeg er ret sikker på at de kan alt i Rusland, de har ikke support fra Tesla så er ret sikker på de US modeller der kører der er rooted og har fået skiftet navigation osv. Jeg kender ikke til nogen der tilbyder det som en service at skifte hele MCU, det kommer jeg nok heller ikke til, jeg regner ikke med at jeg kommer til at pille MCU ud af folks Tesla, men vil måske gerne løse den del med at udskifte selve eMMC og flytte/reparere Linux OS'et, men pille selve MCU og høste kortet og sætte det i igen må være en mekaniker eller lign. Hvis det er noget der viser sig at være efterspørgsel efter, så opbygger jeg et lille lager af bundkort, f eks 5 - 10 stk, så kan det gå rimelig stærkt hvis jeg får lavet et værktøj til at udlæse OS uden lodning og flash et kort som har fået ny eMMC og sende det retur samme dag, det kan jeg nok stort set automatisere og så lodde nye eMMC på de indbyttede kort ved lejlighed, jeg tror ikke det kommer til at fungere hvis jeg skal fikse kortene individuelt det vil tage for lang tid i en travl hverdag.

mbk
mbk May 3

@P85DK tilbyder de ikke 4 års garanti uden km begrænsning? 

TSLA
TSLA May 3

Er der nogen måde hvorpå man kan se om eMMC er ved at være 'fyldt'. Har nu kørt 4+ år og 200.000 på samme, men vil jo nødig opleve at det hele går i sort på den forestående Europa tur. Andre problemer kan selvfølgelig opstå, men det der hænger sammen med underdimensionerede komponenter ville man jo gerne kunne forudse...

mbk
mbk May 3

Jeg tror eMMC har noget wear information, men nok ikke noget du kan se uden root adgang. Levetiden er en funktion af noget varians i produktion, temperatur og brugen af den, tror ikke du får en dag hvorpå den står af, men jeg tænker at når du er nået dit 4 år er du allerede heldigere end de fleste. 

P85DK
P85DK May 3

@mbk - så vidt jeg har forstået så gives der 6 måneders garanti og samlet 2 års reklamation på en garantireparation. Hvis nogen er blevet informeret om 4 års garanti, så tror jeg det er på en betalt skærm, men hvis jeg var dem, så ville jeg bede om det på skrift.

Men selv de 2 år reklamation er vist lige skrapt nok i forhold til hvad forbrugerombudsmandens vejledning fra 2015 siger:

'De almindelige forældelsesregler er tre år. Det betyder i praksis, at såfremt der inden for en garanti- eller reklamationsperiode er udskiftet en komponent eller foretaget afhjælpning, afbrydes den almindelige garanti- og reklamationsfrist, og erstattes af en forældelsesperiode på 3 år fra afhjælpningstidspunktet.'

@TSLA umiddelbart hælder jeg til at heftig brug af navigation og spotify giver udfordring for systemet. Vi har god brug af begge, specielt min datter leger DJ på spotify i et væk, så der skiftes hele tiden.

Men det er nok kombinationen af en SW update og vores brug der har udløst det den her gang, det kom helt uden varsel, ingen problemer eller hyppige resets eller noget i mange måneder.

koden
koden May 3

Hvis man da bare fik en ny forbedret skærm for de 22.000.

En der formodentlig ikke stod af igen eller først efter mange år.

Så ville jeg kunne leve med den dyre pris.

mbk
mbk May 3

@koden 

Jeg tror også at der er en tendens til at tidlige udgave af CPU blev varmere end nyere versioner (læs samme part number, så samme CPU specs, bare produceret senere), så gætter på at et nyt print i snit har bedre levetid, men det er ikke det samme som at de har skiftet til noget meget bedre, det er stadig same shit og kan sagtens ske igen. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 3
P85DK
P85DK May 3

@mbk - jeg går ud fra at du har læst denne

http://teslaservicemanual.com/2019/01/18/replacing-emmc-in-mcu.html

mbk
mbk May 3

@P85DK

Ja, jeg tror endda jeg har linket til den :)

Hvad jeg ikke kan lide er at han varmer eMMC'en af før han læser den. Det i sig selv kan skade den så meget at den bliver ulæselig, så jeg kan bedre lide metoder hvor man udlæser den mens den sidder på brættet. Kiefer havde et godt link:

https://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/howto-tesle-tapping-emmc-199419.html

Det var netop de punkter jeg kunne tænke mig at lave et værktøj/adaptor med pogo pins til, ikke magen til men noget i stil med:

https://hackaday.com/2015/04/06/3d-printed-pogo-pin-programmer/

Jeg har købt en udlæser, men et beaglebone black ser ud til at være fornuftig til det også:

https://www.blackhat.com/docs/us-17/wednesday/us-17-Etemadieh-Hacking-Hardware-With-A-$10-SD-Card-Reader-wp.pdf

Desværre har der været travlt både i hjemmet og på jobbet så jeg står lidt stille lige pt. jeg mener nu stadig at det er et problem der er værd at løse. Jeg har tidligere skrevet med et par der fik sort skærm, men ingen har været villig til at være den første. Jeg tror måske det er Kiefer der lykkedes med projektet først, siden han nok er ret motiveret med en MCU der ikke kan modtage en opdatering :)

Jeg har jo ikke et reelt behøv for at løse problemet så det er mest for sjov og fordi jeg synes det er et værdigt projekt og måske kunne jeg købe en Model S med sort skærm og fikse den til mig selv en gang, eller hjælpe andre med at puste liv i deres igen.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 May 6

Min nye skærm er jo med Lte men browseren er stadig lige ubrugelig. Det tager længere tid at loade en side end med et 56K modem.

Fik at vide at den nye skærm er med 4 års garanti uden km begrænsning, men beder om også lige at få det på skrift.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 May 6
MikaelH
MikaelH May 6

Du har det på skrift lige her:

https://www.tesla.com/da_DK/support/vehicle-warranty

Begrænset garanti på Tesla-reservedele, karosseri og lakreparationer begynder på købsdatoen for reservedelene, og dækningen strækker sig over en periode på 12 måneder. Specifikke kategorier af reservedele, der har unikke garantidækningsperioder:

• Metalplader: begrænset levetid
  • Drivenhed: 4 år eller 80.000 km, hvad end der kommer først
  • Højspændingsbatteri: 4 år eller 80.000 km, hvad end der kommer først
  • Wall Connector: 4 år
  • Touchskærm og microcontrollerenhed: 4 år
Gustavsfar1
Gustavsfar1 May 6

Ok mange tak

P85DK
P85DK May 8

Meget god forklaring og samtidig underligt at høre at de ikke har løst det fundamentale problem i hverken MCU2 til model S/X eller i Model 3. Så det betyder at der er en potentiel risiko for at alle biler kan få problemet, men det er helt tydeligt at hvis man har en MCU1 i en S/X så kommer man til at skifte den skærm igen og igen.

Det bedste man kan gøre er at trykke på skærmen så meget så muligt, så man fremprovokere fejlen inden for den reklamations eller garanti periode man har.

Sider: « 1 2 3 4 »