Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

P85DK
P85DK Apr 4 '20
Quote from MSM3P

I øvrigt, hvis de endelig refurbisher, så skifter de jo stadig tegra boardet ud, og smider det gamle væk, så er standen af det gamle tegra board da ganske ligegyldig, uanset hvilken 3 part der har haft det i hænderne.   

Læs nu det der er skrevet før du skriver sådan noget. Det er jo ikke standen på Tegra kortet, det er jo den øget sandsynlighed for at noget af den anden elektronik i skærmen skulle være blevet skadet. Dermed sandsynligheden for at enheden ikke kan repareres indenfor budget eller i værste fald slet ikke bruges. Statisk elektricitet er en satan

MSM3P
MSM3P Apr 4 '20
Citat fra P85DK

@MSM3P - jeg er sikker på at du har ret, Tesla ved ikke særligt meget om elektronik og helt sikker ikke lige så meget som Martin og de andre (lidt sarkasme er tilføjet til denne sætning)

Nej, det du ved jo godt hvad der menes, det er jo service afdelingerne der intet ved om elektronikken, og ja, det er seriøst ment, og de ved da slet ikke noget om hvordan de skal håndtere en MCU rent ESD mæssigt.

Det er det samme som at sige at BMW intet ved om motordesign fordi alle deres V8'ere (uden undtagelse) over de sidste 20 år på et eller andet tidspunkt får en katastrofal fejl pga af en defekt ventil parkning til 4 kr. 

Refurbished er dem du får lov til at købe til lavere pris, uden at genbruge dem kan Tesla heller ikke tilbyde dem til kunderne ... At du har haft en specifik oplevelse gør det ikke til reglen, selvom det er sæson for den type onkel påstande ved påskefrokosten ;-)

Og hvor er dit belæg så for hvad Tesla gør ? Arbejder du for dem ? Eller er det bare noget du har hørt til en julefrokost ?

Er designet af dataloggingen på MCU'en elendig - ja!, burde Tesla tage mere ansvar for det dårlige design - ja! Har Tesla lært af denne fejl -ja, men umiddelbart ikke nok, da det grundlæggende datalogging design stadig er at finde i MCU v3

Øh nej !, det er en udbredt misforståelse at det er data logning der ødelægger emmc kredsen, det er det IKKE. Men det er bestemt en medvirkende årsag til en hurtigere død. Det ved Kiefer og co. alt om. 

Der er desværre meget misinformation om dette på nettet. Og det var også en relevant antagelse at det var årsagen.

Men det er desværre ikke anderledes end hos alle andre bilfabrikanter, hvor du kan finde alle mulige specifikke fejl, store som små, der med sikkerhed vil forekomme uanset hvordan du behandler køretøjet.

Nu er der heldigvis en masse reparationsalternativer til Tesla, og benytter man sig af dem uden held, så kan man altid få problemet løst hos Tesla - men til fuld pris.

Som jeg skrev tidligere, så bør man prøve at udfordre Tesla ad forskellige veje for at få adgang til den bilspecifikke nøgle, men når alt kommer til alt, så står du i samme situation hos alle andre bilerfabrikanter hvis du skal have kodet din startspærre fordi du har fået skiftet ECU'en, instrumentbordet eller låsene.

Jeg er da enig i det at de skal udfordres på den måde, men det er jo ikke det samme som for andre bilfabrikanter, for bla. VAG og BMW udleverer netop bilspecifikke data, så du kan genoprette data, låse dem op igen osv. Det behøver du ikke engang at være autoriseret værksted for at kunne.

P85DK
P85DK Apr 4 '20

Service centre skal jo kun udskifte, på nøjagtig samme måde som alle andre bilmærker, de skal ikke kigge på elektronikken, så der forstår jeg slet ikke hvorfor du mener det er relevant at bringe ind i diskussionen??? Selvfølgelig har de ikke den kompetence ansat ude i service centre, det villa da være hul i hovedet.

Refurbished - Hørt det fra Tesla Kastrup

Ok, så det er også temperatur og måske kvaliteten af chippen, men datalogging har en vis seriøs andel af ansvaret og er den som er nemmest at gøre noget ved.

Det er så ikke helt rigtigt at du hos VAG eller BMW bare får udleveret 'nøglen' og at det bare kan gøres hos uautoriseret værksteder, det kommer meget an på hvad problemet er og hvad der er skiftet. Det ved jeg af personlig erfaring - men lige som hos Tesla kan du altid få det løst på mærkeværkstedet for fuld pris.

Men der er en markant forskel på alle andre og Tesla, da Tesla's 'nøgle' jo også er nøglen til moderskibets servere.

MSM3P
MSM3P Apr 4 '20
Citat fra P85DK

Service centre skal jo kun udskifte, på nøjagtig samme måde som alle andre bilmærker, de skal ikke kigge på elektronikken, så der forstår jeg slet ikke hvorfor du mener det er relevant at bringe ind i diskussionen??? Selvfølgelig har de ikke den kompetence ansat ude i service centre, det villa da være hul i hovedet.

Var det ikke netop dit eget argument, at de har ret til at "afvise" pga. en 3 part har set på det før dem. ? Så når de ikke har kompetencen til det, som du selv skriver, hvordan kan de så afgøre at det ikke har været håndteret korrekt ? Det er en lam undskyldning fra et Tesla servicecenter, der blot ikke ønsker konkurrence. 

Refurbished - Hørt det fra Tesla Kastrup

Ja netop, "hørt", så er vi vel lige ringe informeret. Mon Tesla servicecentrene i lille Danmark overhovedet selv har en fastlagt politik, jeg tvivler.

Ok, så det er også temperatur og måske kvaliteten af chippen, men datalogging har en vis seriøs andel af ansvaret og er den som er nemmest at gøre noget ved.

Det er pinligt de ikke har fixet den logging, og total rookie mistake at den blev indført i det hele taget. Temperatur er irrellevant, det er en intern fejl i silicium på chippen.

Det er så ikke helt rigtigt at du hos VAG eller BMW bare får udleveret 'nøglen' og at det bare kan gøres hos uautoriseret værksteder, det kommer meget an på hvad problemet er og hvad der er skiftet. Det ved jeg af personlig erfaring - men lige som hos Tesla kan du altid få det løst på mærkeværkstedet for fuld pris.

Jo det er rigtigt, jeg arbejder med det professionelt. Enhver VAG bil kan genoprettes komplet for samtlige elektronik moduler, blot man har ejerskab og et stelnummer. Og det er hardware og software som kan købes hos VAG som bruges til dette. De overholder, tro det eller ej, de EU regler der findes på området. Jeg kan sagtens hjælpe dig, hvis du har en bil der har defekt elektronik.

Men der er en markant forskel på alle andre og Tesla, da Tesla's 'nøgle' jo også er nøglen til moderskibets servere.

Nej, det det ikke, det du skal bruge for en deploy i en Tesla er uafhængigt af servere, sikkerhed og infrastruktur osv. Det er det basale som Tesla ikke vil dele, og gør at de ikke overholder reglerne i EU. 

Forummets indlæg er redigeret af MSM3P Apr 4 '20
P85DK
P85DK Apr 4 '20

De afviser den jo netop fordi de ikke har kompetencen eller for den sags skyld tiden til at vurdere en 3. parts behandling af elektronikken - kom nu ind i kampen, det ville du jo heller ikke gøre hvis det var dig. Hvis de skulle tjekke elektronikken når der har været pillet ved den, så skulle du jo også betale for den tid.

Men der er ingen tvivl om verden ville være et nemmere sted hvis alle bare gjorde som man selv mener er bedst.

Men hvis det er EU at de skal give 'nøglen' og du ved hvilken lov det er, så er der jo ikke noget problem. Så er det bare FDM eller forbrugerstyrelsen på. Så er der slet ikke grund til denne diskussion. 

Konkret eksempel med en Audi TT Roadster fra 1999, defekt display i instrumentbord som er en kendt fejl i mange Audi instrumentborde. Skift af display bliver ikke lavet ordentligt og printkortet er ødelagt. Der skal nyt instrumentbord i, alternativt et brugt. Brugt er billigt, men udfordringen er at der jo ikke må spoles km tilbage, så der skal findes et som har kørt mindre end det man erstatter, hvilket er svært da det er et eksemplar med lav kilometer. Autoriseret værksteder 14.500 for display, plus kodning og montering. Uautoriseret kan ikke gøre noget da de ikke må spole km tilbage på de brugte som kan findes. Umiddelbare løsning er samme pris som hos Tesla for en 20 år gammel Audi.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 4 '20
MSM3P
MSM3P Apr 4 '20

Det ville da være helt fint hvis de lige tager for en times tid for en "screening", det ville da ikke gøre mig noget. Men argumentet for afvisningen er bare for tynd. Og at jeg skal komme ind i kampen ? de kan jo starte med at give ganske almindelig kundeservice, som man får ved andre bilmærker..

Ang. en TT MK1, så sig til en anden gang. Jeg tager 1100 kr for enten reparation eller udskiftning, uanset om kunden selv kommer med en anden brugt under armen, og uanset km antal.  Og km antal er både gemt i ECU og instrumentet, så der er ikke problemer i forhold til at skrue tilbage eller frem.

Men dit argument holder ikke, hvis jeg selv (som ejer) af en gammel Audi TT fra 99 vil reparere den, ja så kan jeg få stillet de data til rådighed jeg har brug for for at reparere. Hvis jeg så gerne vil bruge et autoriseret værksted og betale de 14.500 kr du nævner, jamen så er det jo et valg.

Det valg har du ikke ved Tesla.  

P85DK
P85DK Apr 4 '20

Tilbage til den EU lov du taler om, så skal den da bare præsenteres for Tesla på den rigtige måde

Men hvorfor er det at man ikke kan læse 'nøglen' fra instrument cluster? Nøglen er placeret 3 steder, ikk'? MCU, IC og Tesla?

mhs til MK1 '99 Roadster, så gemmer den ikke km i ECU, det gør den vist først fra 2001 og frem. Men rigtigt nok at man har flere veje at gå. Da den lige havde været til syn, så havde jeg dokumentation for det lave kilometertal og kunne klare problemet med et instrumentbord til 500 kr. og et kineser kabel/sw for 50 kr. til at skrue km tilbage. VCDS skruer ikke km tilbage. Men det krævede noget research.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 4 '20
chrand750
chrand750 Apr 6 '20

Hej Alle

Hold da op en drøftelse jeg har fået sat gang i. Jeg er bestemt ikke ekspert på IT, men forummet her hjælper mig heldigivis med ny viden om nye begreber som MCU, tegrakort osv. :-)

Jeg tror enden på dette bliver at bilen bliver kørt til Tesla som skifter skærmen til en ny (eller refurbished, dette mangler jeg at få bekræftet). Prisen er som udgangspunkt 21.800 kr, men med mulighed for at få et fradrag på 6.800 kr, HVIS de tager den gamle skærm til refurbishment. Tager Tesla ikke imod den gamle skærm, så ser det jo heldigvis ud til at jeg kan sælge den til anden sige efterfølgende.

Tag for hjælpen til alle. En meget uheldig situation, men jeg har fået stor hjælpe herfra, fra FB gruppen og også Hinnerup Auto. 

DeaconWP
DeaconWP Apr 9 '20

Der mangler en leverandør af serviceydelsen i indlæg 359:

http://teslamcu.dk

Det er også en god leverandør.

Netop de seneste 30 indlæg i denne tråd bekræfter min teori om, at det er bedre at bruge Tesla som udskifter, da man får 4 års garanti ved Tesla, frem for kun 2 år ved andre aktører.

Og endeligt så synes jeg det er symptomatisk, at forsøget ikke er gratis, når det ikke lykkes. No cure, no pay. Det ville være klædeligt at bruge lidt af overskuddet på at holde dem der ikke kan hjælpes udgiftsfrie. Men sådan synes alle åbenbart ikke.

fmm1000
fmm1000 Apr 9 '20
Deacon husk - som jeg læser andres indlæg - så bruger Tesla stadig den dårlige chip i udskiftningsskærmene. Så du risikerer at skulle have din ombytningssskærm renoveret igen. Når det så er sagt, så er 4 års garanti selvfølgelig mere trygt end to. Man kan vel sige, at man for ca. 10.000 kr tegner en slags forsikring på den Teslaombyttede skærm i 2 år i forhold til uafhængig rep, som så modsat har en sandsynlighed for at holde længere.
MartinPedersen
MartinPedersen Apr 9 '20
John Ruskin: "It’s unwise to pay too much, but it’s worse to pay too little. When you pay too much, you lose a little money – that is all. When you pay too little, you sometimes lose everything, because the thing you bought was incapable of doing the thing it was bought to do. The common law of business balance prohibits paying a little and getting a lot – it can’t be done. If you deal with the lowest bidder, it is well to add something for the risk you run, and if you do that you will have enough to pay for something better". Jeg er ret sikker på at Kiefers løsning er bedre, men jeg er sku en kylling når det gælder elektronik og garanti.
PeterE
PeterE Apr 9 '20
Citat fra DeaconWP

Der mangler en leverandør af serviceydelsen i indlæg 359:

http://teslamcu.dk

Det er også en god leverandør.

Netop de seneste 30 indlæg i denne tråd bekræfter min teori om, at det er bedre at bruge Tesla som udskifter, da man får 4 års garanti ved Tesla, frem for kun 2 år ved andre aktører.

Og endeligt så synes jeg det er symptomatisk, at forsøget ikke er gratis, når det ikke lykkes. No cure, no pay. Det ville være klædeligt at bruge lidt af overskuddet på at holde dem der ikke kan hjælpes udgiftsfrie. Men sådan synes alle åbenbart ikke.

Jeg har det omvendt dig Deacon helt fint med at Martin og de involverede værksteder, og også Teslamcu ikke arbejder gratis for os andre. 

De tilbyder et godt - måske endda bedre - alternativ til Teslas til under halvdelen af prisen. Og ja, garantien er også det halve om det er helt rimeligt hvis du spørger mig.
Kiefer
Kiefer Apr 9 '20

Deacon: Nu blev der spurgt ind til mine priser, hvad andre jeg ikke samarbejder med tager for ydelsen skal jeg ikke gøre mig klog på. Kan se at den du linker til dog en er anelse dyrere end andre.

vi tager ikke noget for en sort skærm hvis vi ikke kan gøre noget ved den, jeg synes egentlig det er rimelig nok at både Autoskadestuen og Hinnerup Auto tager et beløb for t bygge skærmen ud og ind igen, de har nogle lønninger itl medarbejdere der skal opretholdes. 

Jeg kan se ham du linker til også tager et beløb hvis skærmen ikke kan reddes, så det er jo ikke anderledes end de andre...

Og angående garanti, jeg har endnu ikke set nogen der har fået å skrift at der er 4 års garanti på en ny skærm det er alle nogen der blot har fået det at vide fra Tesla, og med min erfaring fra Tesla, har man det ikke på skrift, harman ikke noget... Og med garantien på kredsen, ja jeg giver da gerne 10 år på selve kredsen, resten af MCU'en kan jeg ikke give noget på, eftersom jeg jo ikke rigtig har haft noget med den at gøre. Vi har haft et par biler hvor de har opført sig lidt mærkeligt og vi har rettet ting til efterfølgende, f.eks. hvis en skærm kommer ind med forklaringen på at den var fin, og efterfølgende går i sort. Det har vi fixet uden beregning fra vores side.

Hvis en skærm kommer ind som værende ok fra start, gør vi ikke andet end at kopiere data fra A til B og teste af skærmen starter op igen. 

Desværre er antallet af sorte skærme der kan reddes for nedadgående, og jeg tror at både Hinnerup og Autoskadestuen vil holde en pause med at tage imod de sorte. Da prisen for at redde den og det Tesla tager for at skifte den er ikke ret stor.

Vi har så lært, lidt på den hårde måde, at firmaer i østeuropa er nogle banditter... Havde købt udstyr af en virksomhed i Rusland der kunne redde eMMC kreds, og betalt næsten 10.000 EUR for det. Vi fik T&T nummer, men kunne ikke forstå hvorfor pakken blev ved med blot at være "registreret" det blev aldrig sendt. Det viste sig så at de slet ikke havde udstyret der kunne det de lovede men "måske havde det færdigudviklet i maj". En anden i Polen, der også mener han kan det samme og redde kredse, vil have 50.000 EUR for sit udstyr og eller 350 EUR pr. kreds og han er så 4-8 uger om at redde en kreds og lige nu påstår han i hans enkeltmandsvirksomhed at det tager endnu længere tid på grund af omstændighederne i verden lige nu... Så derfor er vi lidt tilbageholdende med løsningerne på art redde defekte kredse...

De 350 EUR kunne måske godt accepteres pr. kreds, vi skal så lægge moms oven i beløbet til slutkunden, og med en pris på hvilket giver en pris på yderligere ,minimum 3500 kroner oveni de 6500,- så er prisforskellen mellem en ny MCU og en renoveret ikke ret stor.

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Apr 9 '20

Det jeg skriver er, at hvis Kiefer og de andre elektronik kyndige vil gøre det gratis ved No cure no pay, så synes jeg det er symptomatisk, at værkstedet ikke har samme holdning. 

PeterE: Martin arbejder da gratis ved de sorte skærme, som ikke kan reddes. Det er værkstedet, der demonterer, der ikke gør det. Det er der jeg synes kæden springer af.

Jeg tror på elektronikfolkene, men jeg satser på Holland af etiske grunde.

Jeg opfattede listen i indlæg 359 som en liste over, hvor man kunne få sit arbejde udført. Ikke som en liste over, hvor man kunne få demonteret og sendt til dig. Derfor synes jeg den mulighed manglede. De kan også gøre det på kort tid, og redder også skærme der er sorte, hvis man ikke smøler med at indlevere bilen.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Apr 10 '20
chrand750
chrand750 Apr 11 '20

På min regning fra Tesla fremgår det tydeligt at der er 4 års garanti på den nye skærm

PeterE
PeterE Apr 11 '20
Citat fra chrand750

På min regning fra Tesla fremgår det tydeligt at der er 4 års garanti på den nye skærm

Hvormeget endte du så med at betale? Blev dit modem samtidig opgraderet til 4G/LTE?
Tarfaz
Tarfaz Apr 12 '20
Quote from PeterE
Citat fra chrand750

Hvormeget endte du så med at betale? Blev dit modem samtidig opgraderet til 4G/LTE?
Jeg sendte min til Loek i Holland. Jeg tog selv MCUen ud og er ikke mekaniker. Fulgte en vejledning fra Loek og det lod sig gøre. Oprindeligt ville jeg sende hele MCUen men det blev for dyrt da den skulle sendes som stykgods. Alm. Forsendelse med courrier skal kunne klare et fald på 1 m (grundet automatsortering) og det turde jeg ikke løbe an på. Tog tegrakortet ud og sendte det mandag og havde det retur torsdag. Jeg købte også 4G modem af Loek og udskiftede det selv ved at følge en amerikansk YouTube video. Mit sim var 4G kompatibelt dvs jeg fik repareret en sort skærm og opgraderet samtidigt. Inkl. Forsendelse løb det samlet op i 4500 kr. 
Jeg kastede mig ud i projektet fordi alternativerne herhjemme var for dyre. For mig giver det heller ikke mening at betale 2500 kr. montering selvom det viser sig at skærmen ikke kan reddes. Det tager 20 min. at tage en skærm ud for den trænede så værkstederne har skruet prisen helt i top for denne service. Det samlede tidsforbrug er 40 min. Så den pris giver slet slet ikke mening. Tror der ville være en del flere kunder til Hinnerup og autoskadestuen hvis de tog for en værkstedstime istedet. 
Og til Kiefer synes det er fedt at du ikke tager betaling hvis skærmen ikke kan reddes. 
Loek tager 325 euro for at skifte eMMCen. Virker til at den pris er rigtig svær at hamle op med herhjemme. 
Hummer75
Hummer75 Apr 12 '20
Quote from Tarfaz
Quote from PeterE
Citat fra chrand750

Jeg sendte min til Loek i Holland. Jeg tog selv MCUen ud og er ikke mekaniker. Fulgte en vejledning fra Loek og det lod sig gøre. Oprindeligt ville jeg sende hele MCUen men det blev for dyrt da den skulle sendes som stykgods. Alm. Forsendelse med courrier skal kunne klare et fald på 1 m (grundet automatsortering) og det turde jeg ikke løbe an på. Tog tegrakortet ud og sendte det mandag og havde det retur torsdag. Jeg købte også 4G modem af Loek og udskiftede det selv ved at følge en amerikansk YouTube video. Mit sim var 4G kompatibelt dvs jeg fik repareret en sort skærm og opgraderet samtidigt. Inkl. Forsendelse løb det samlet op i 4500 kr. 
Jeg kastede mig ud i projektet fordi alternativerne herhjemme var for dyre. For mig giver det heller ikke mening at betale 2500 kr. montering selvom det viser sig at skærmen ikke kan reddes. Det tager 20 min. at tage en skærm ud for den trænede så værkstederne har skruet prisen helt i top for denne service. Det samlede tidsforbrug er 40 min. Så den pris giver slet slet ikke mening. Tror der ville være en del flere kunder til Hinnerup og autoskadestuen hvis de tog for en værkstedstime istedet. 
Og til Kiefer synes det er fedt at du ikke tager betaling hvis skærmen ikke kan reddes. 
Loek tager 325 euro for at skifte eMMCen. Virker til at den pris er rigtig svær at hamle op med herhjemme. 
Der kan teslamcu.dk godt være med på prisen tænker jeg? Det koster fra 3000,- 
Kiefer
Kiefer Apr 12 '20

Nej prisen i Holland kan og vil vi ikke hamle op med. Han er super billig, jeg vil blot sige, at når i sender Tegra boards derned, husk forsikring. Det er altså ærgerligt at skulle betale en del ekstra ved Tesla fordi Tegra kortet enten er forsvundet eller ødelagt i fragten. 

Jeg mener det koster ca. 400 kroner i forsikring ved DHL hver vej. Det er nogle dumme penge og spare efter min mening.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Apr 12 '20
P85DK
P85DK Apr 12 '20
Citat fra Tarfaz ... Tror der ville være en del flere kunder til Hinnerup og autoskadestuen hvis de tog for en værkstedstime istedet ... 

Det er vel også det de gør ;-)

Én time for at tage den ud og én time for at sætte den i, tju bang 2.500 kr. inkl. moms.

Sider: «« « ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... » »»