Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

mibian
mibian May 21

Hej Peter,

Info er her: https://electrek.co/2020/03/02/tesla-mcu-infotainment-upgrade/

Nej, man vil ikke få de ekstra kameraer osv. men man vil få de nye infotainment features, og så ville jeg også tro at opdateringen vil gøre det muligt at implementere nye software features, som den gamle hardware ikke ville kunne understøtte, så de gamle biler kan følge lidt med features i de nyere biler.

Spørgsmålet er om chip problematikken også forsvinder, eller om den nyere hardware også har issues.

Mvh Michael

ElPeter
ElPeter May 22
Ved at betale 20.000+ for at opgradere en AP1 MCU1 til en AP1 MCU2 vil man primært få en mere snappy UI og mulighed for at spille spil og se video i bilen. Så kan man da gøre det mens den lader sindssygt langsomt på SuC. Til gengæld kan man ikke høre radio. Jeg kunne da blive fristet, men mest pga gadget-faktoren, jeg synes ikke det giver mening rationelt set.
PeterE
PeterE May 22
Citat fra mibian

Hej Peter,

Info er her: https://electrek.co/2020/03/02/tesla-mcu-infotainment-upgrade/

Nej, man vil ikke få de ekstra kameraer osv. men man vil få de nye infotainment features, og så ville jeg også tro at opdateringen vil gøre det muligt at implementere nye software features, som den gamle hardware ikke ville kunne understøtte, så de gamle biler kan følge lidt med features i de nyere biler.

Spørgsmålet er om chip problematikken også forsvinder, eller om den nyere hardware også har issues.

Mvh Michael

De der nye infotainment features som min ‘gamle bil’ ikke kan leve uden, hvad er de egentlig? Nu har jeg kigget listen igennem 3 gange og vil bare savne min fm-radio - fordi jeg får mine trafikmeldinger den vej :)
T3S7A
T3S7A May 22

Glem alt om update til MCU2. Kommer ikke til DK de næste par år. Har Tesla DK selv udtrygt. Er blot endnu en af Elons mange udtagelser, som blot er til for at holde folk hen. 

mibian
mibian May 22

Jeg ved heller ikke om man ikke kan leve uden, men jeg ville da sætte pris på at kunne se en film eller ligenede når jeg lader. Jeg kan også forestille mig at vores gamle biler går i stå i forhold til opdateringerne, da der simpelthen ikke er hardware performance til at implementere nye features som der udvikles i de nyere biler, samtidigt med at  G4(LTE) efterhånden bliver nødvendigt i flere lande. Jeg har allerede fået udskiftet min chip, så forhåbentligt kommer jeg ikke i en situation hvor hele min MCU skal udbyttes (selvom de seneste poster her viser at det måske ikke er helt så ukompliceret som først antaget), men hvis det skete, er det jo nok en bedre investering at få den nyere MCU i stedet, afhængigt af den endelige pris i Danmark selvfølgeligt; fra tidligere erfaringer, ville jeg ikke blive overrasket hvis Tesla i Danmark, tager 50k eller mere, hvilket jo så gør det hele uinteressant.

(fra en langt tidligere post i denne tråd, kan jeg supplerer at jeg fik at vide at de to microswitche i dørhåndtag var for 1700 materialer !!!, det er simpelthen uanstændigt)

mvh Michael

Kiefer
Kiefer May 23

Hvor det bare typisk Tesla, der er vel materialer for hvad, 25-30 kroner i sådan et sæt. Består jo blot at to mikroswitche og samlet set en halv meter blødt kabel...

Jeg kan forøvrigt se min bil har fået 2020.16 i dag, det var ikke længe 2020.12.11.5 fik lov til at lave. Måske godt det samme i forhold til de problemer jeg har set nogle biler have ved opgraderingen...

P85DK
P85DK May 23
Citat fra mibian

(fra en langt tidligere post i denne tråd, kan jeg supplerer at jeg fik at vide at de to microswitche i dørhåndtag var for 1700 materialer !!!, det er simpelthen uanstændigt)

mvh Michael

Og du er sikker på at det ikke var et helt nyt håndtag de har sat i? Hvis de seriøst har taget 1.700 kr. for 2 mikroswitches så ville jeg nok lige tage en alvorssnak med Tesla, da det kun kan være en fejl.

mibian
mibian May 23

Det var ikke en fejl, jeg fik direkte besked på at de skulle udskifte microswitch assembly, og at det var prisen for reservedele alene. Og nej jeg fik det ikke lavet, for det var slet ikke i stykker, og hvis det var, havde jeg fået det lavet et andet sted, eller gjort det selv, selv om det er meget besværligt.

Håndtaget virker stadig fint, det der reelt var problemet, er at når det er koldt i vejret, så rammer håndtaget kanten af hullet, og bliver derfor ude, hvis man lige løfter let i det, så går det fint ind.

Jeg ville bare have at det blev justeret, men jeg mere end formoder at det tjener man ikke nok på inde hos Tesla, og hvis man har råd til en Tesla, så betaler man nok bare for de reparationer man får besked på der er nødvendige; der blev faktisk helt stille i telefonen, da jeg sagde at så skulle de ikke lave det, efterfulgt at et  "skal vi IKKE lave det???"

Da jeg lige havde fået bilen (købt brugt), fik jeg lavet bremser hele vejen rundt på deres anbefaling, skiftet hjul bolte osv. (kan ikke lige huske prisen, men der var 1000-1500 for hjulbolte :) Jeg gjorde ikke det store ud af det, og syntes egentligt at prisen samlet var OK for alt det der blev lavet, men efter episoder som disse er jeg begyndt at tvivle på om det overhovedet var nødvendigt.

Med hensyn til dørhåndtag, så vil jeg skyde på at det koster 6-7000 for et nyt. Det er fantasi priser de arbejder med inde hos Tesla, så der er hårdt brug for værksteder som begynder at udføre reparationer på Tesla biler, til mere fornuftige priser. Håndtag er heldigvis konstrueret så simpelt mekanisk, at man kan servicere dem selv, problemet er at det er super besværligt at få dem ud af døren. Det samme gælder i øvrigt mange andre ting; jeg læste at en her på forum selv havde taget sin MCU ud og sendt den til Holland, jeg har efterfølgende set et par videoer om hvad der skal til, og jeg må sige at jeg er overrasket over at han havde held med dette, for man skal jo nærmest fjerne hele interiøret fra bilen for at få den ud, og der er rigtigt mange ting man kan komme til at ødelægge, så jeg er glad for at jeg kendte mine egne begrænsninger, selv om jeg normalt er super skrap til den slags, og i stedet betalte nogen der har gjort det mange gange før for at gøre det, penge givet godt ud.
(selv om alu listen lige over skærmen er minimalt deformeret, men det kan jeg forstå fra de videoer jeg har set, er stort set umuligt at undgå, med mindre man har special værktøj som kun Tesla selv har)

mvh

Michael

Kiefer
Kiefer May 24

Det er sådan set ikke så besværlige at få dørhåndtaget ud af bildøren, har selv lige forsøgt med den ene bagdør hvor der var gået et paddle gear. Det tog et par timer at få det skilt af og samlet igen, og så en times tid for at fumle rundt med at få skilt og samlet selve dørhåndtaget ad og taget paddle gearet ud. Fik også lige sat et nyt kabel på mikroswitchene nu hvor det hele var åbnet. 

Og inden jeg samlede det hele igen, så fik jeg sat lidt lydisolering i døren også. Nu var det hele var skilt ad alligevel. 

Jeg tænker, at det jeg sparede ved ikke at betale en mekaniker for at gøre, er nok mindre end hvis jeg regner en timeløn ud for selv at gøre det. Men en gang imellem er det nu også sjovt at lave lidt gør det selv :)

Jeg kan se der findes Youtube-videoer der viser hvordan man kan få det ud uden at tage hele bagruden af.  Det er nok specielt relevant hvis det blot er fordi man skal have justeret håndtaget en anelse. Hvilket jeg selv var nød til at på mit dag jeg havde samlet det hele skulle den forreste del en til to millimeter længere op i forhold til den bagerste de. Hvilket er noget af en "pain in the a.." når man først opdager det NÅR det hele er samlet... ;)

/Martin

Kiefer
Kiefer Igår, 21:07

Så er det lykkedes os at få reddet data ud af en ødelagt eMMC kreds ved hjælp af vores ejet værktøj. Må nok indrømme at den process med at få skaffet det værktøj har været noget spøjst.

Der er et firma i Polen der laver nogenlunde det samme me dat genskabe data fra eMMC kredse, vi har haft sendt en enkelt kreds derned for at se om det gav mening, men det svar der kom retur var, at den ikke kunne reddes. Så derfor har vi været pænt tilbageholdende med at sende yderligere derned, mest fordi, det tog firmaet i Polen over en måned at konstatere den ikke kunne reddes og det er lang tid at undvære bilerne i. Og når det så alligevel ikke kunne lade sig gøre, havde kunden spildt den tid og skulle alligevel en tur forbi Tesla... Tak til Kim for hans tålmodighed!

Firmaet i Polen er samtidig distributør af produkter fra et russisk firma der hedder Rosolut, som påstod de havde udstyr til at gøre det. Vi forsøgte at købe det udstyr, men pludselig kunne udstyret lige nøjagtigt ikke tage den type kredse der sad i Teslaer og firmaet i Polen ville ikke sælge det til os. Jeg tænker der var nogen dernede der mente at vi ville være en konkurrent. Det er jo tildels også rigtig nok, men den bagved liggende primære årsag, til at købe udstyret var at kunne gøre det hurtigere end at sende kredse frem og tilbage. Og med den pris vi var villige til at betale for udstyret, så skulle der godt nok laves mange kredse før det var en reel konkurrence.

Vi droppede udstyret fra Rosolut helt. Men heldigvis fandtes der andre østeuropæiske firmaer der havde tilsvarende udstyr og ikke mindst et lille russisk firma der har lavet den software der skal bruges. Men de er godt nok nogle spøjse mennesker derovre, når man læser nogle af de mail der er gået frem og tilbage, ja så er underholdningsværdien pænt stor :)

Det gør forhåbentligt at vi kan komme op på 95% sorte skærme der kan reddes. Der vil nok stadig være nogle hvor kredsen er så ristet at der ikke er meget at gøre.

Men nu er den første bil kørt igennem og den næste er på vej igennem møllen og forventes færdig her i løbet af weekenden :)

Sider: «« « ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23