Hej Kiefer,
Med hensyn til "larm fra aircon" så lyder det til at kunne være min bil, men at du åbenbart ikke er blevet forklaret problemet korrekt af Autoskadestuen.
Når vi slukker for Aircon, og køre med taget åbent i stedet i et stykke tid så starter der en køle blæser som vi aldrig har hørt før. Den larmer nok til at man kan høre det selv om man kører (bykørsel) og taget er åbent. (som en laptop blæser der kører på fuld fart)
Vi har aldrig hørt den lyd før, selv om vi har haft bilen i ca. 1.5 år, (50k KM) så selv om det selvfølgeligt er muligt at det altid har været sådan, virker det usandsynlingt, at vi hører det første gang få dage efter CHIP er skiftet, og har hørt det 4-5 gange afterfølgende, men aldrig de 1.5 år før.
Jeg har set diverse videoer og billeder igennem og kan se at CPU blæser nok ikke bliver afmonteret for at i kan skifte CHIP? men at i nok fjerner køleprofilen? så som jeg ser det, så kunne problemet skyldes at: blæser er blevet beskadiget, f.eks. ramt ind i et eller andet mens man har afmonteret,; monteret. At køle profil ikke er genmonteret helt korrekt (manglende køle pasta f.eks.), så kølingen ikke er så effektiv som den var før, og blæser derfor starter efter nogen tid, eller at et kablel eller lignenede nu har fysisk kontakt med køleblæser, så den larmer mere end den gjorde før. Der er også to andre blæsere i MCU, men de sidder så beskyttet, så jeg ikke kan se hvordan det skulle kunne være disse to man kan høre. Det jeg har sværest ved at forstå/forklare er hvorfor det skulle gøre en forskel om AC kører eller ej, da jeg går ud fra det ikke har nogen som helst effekt på hvor varm MCU kan blive? Det sidste jeg har hørt fra Autoskadestuen er at der var andre der har beskrevet at blæser pludseligt kører mere efter seneste opdatering, og jeg har bedt om et link til hvor man diskuterer dette, men de har aldrig svaret, og jeg formoder at det er fordi man bare anvender en software opdatering som en undskyldning, selvom det ikke er korrekt.
Det er for øvrigt en tendens jeg også kan læse ovenfor i denne post, hvor skylden flere gange føres over på Tesla og deres opdateringen, selv om der ikke fremføres noget bevis for denne påstand; det er lidt for let bare at sige at det er nok Teslas skyld, selv om man ikke har en forklaring eller andre referencer som peger på samme. Personligt har jeg opdateret 3 eller 4 gange after min CHIP blev udskiftet, og jeg mener at dette har inkluderet begge de versioner som er beskrevet her som problematiske, og jeg havde ingen problemer overhovedet, de forløb præcis som forventet. Jeg var derimod begyndt at have problemer ved hver opdatering før jeg fik chip skiftet, om måtte lave flere reboot o.s.v. for at få tingene til at virke igen, så jeg er ret sikker på at jeg var tæt på katastrofen, også noget der fik mig til at tage beslutningen om at få CHIP skiftet.
Jeg er irriteret over at jeg nu har en mislyd, og jeg føler mig ikke overbevist om at denne udskiftning ikke vil give mig problemer på et tidspunkt med de ting der beskrives i denne post, men jeg har truffet denne beslutning helt bevidst, da jeg har langt større frygt for at holde et sted i Syd Frankrig med sort skærm, med alle de problemstillinger at det ville medføre, og når jeg så nu også kan læse at der i det hele taget er problemer med at skaffe MCUer til ombytning, så står jeg stadig ved min beslutning. Hvis min mislyd skyldes forringet køling, så kan jeg selvfølgeligt også frygte at det er noget som kan være skadeligt i det lange løb, eller under ekstreme betingelser, men jeg formoder at Teslas elektronik, beskytter sig selv mod sådanne ting, og vil lukke ned eller lignende hvis noget bliver for varmt.
Som tingene står lige nu, syntes jeg ikke at man kan sige at udskftning af CHIP er en "no brainer" der lader til at være tegn på at noget kan gå galt nu eller senere, så man i sidste ende ikke har andet valg end at henvende sig hos Tesla, men jeg syntes at den proaktive udskiftning af CHIP, virker som det bedste valg af de to "onder" da det næsten virker som garanteret at ens MCU vil fejle på et tidspunkt hvis man ikke gør noget, og at der er en rimelig mulighed for at den ikke vil fejle hvis man får CHIPPEN udskiftet.
Får man i øvrigt en bedre CHIP hvis man får udskiftet MCU hos Tesla, eller får man bare en ny som har det samme problem i længden? (hvis du ved det)
mvh Michael