Loading...
dk

Juridisk gråzone - ændring af præstationer efter køb | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jul 5
Quote from Gustavsfar1

Var lige en tur forbi SuC i Middelfart med min S85 fra marts 2015 med 130K. Kunne umiddelbart lade til vanlig typical/rated på ca. 370 km, men ladehastigheden var nu hel håbløs.

Kom ind med 13% og ladede til ca. 90%, og på intet tidspunkt ladede den med mere end 60 kW!

Hvilken stander var det på. Jeg har tidligere på par 1 og par 2 oplevet kun at få 60 kW og så flytte til et andet par og får de fulde 115 kW, jeg fejlmeldte, men rimlig sikker på at der ikke er sket noget. 

MOS
MOS Jul 5

Jeg ladede min Model S 85D på Middelfart SuC i går og oplevede nedsat ladehastighed.

Jeg kom kørende fra Billund og kom ind med ca. 20% SoC, hvor den normalt kan slubre 115-117 kW forudsat driftsvarmt batteri. Jeg fik kun sølle 20 kW. Det var sandsynligvis fordi, der holdt en anden på samme ladepar. Mere end halvdelen af alle ladepladser var optagede. Jeg valgte at flytte til en af de andre ladepladser i håb om at få lidt mere effekt. Så fik jeg ca. 30 kW. I det samme var der en Tesla, der kørte, så jeg flyttede endnu engang over på det tomme ladepar. Jeg tror, det var ladestander 2B. Her rampede den hurtigt op til ca. 85 kW, hvorefter den i løbet af få sekunder faldt lidt og stabiliserede sig på 70 kW.

Jeg undrede mig, da den vel burde kunne trække fuld skrue med ca. 115 kW. Jeg ved ikke, om det skyldtes batteriets temperatur (jeg havde lidt gule stiplede linjer nederst i powermeteret, da jeg kørte fra Billund, men de forsvandt hurtigt igen), men det kan da ikke have været så koldt igen? Bilen havde parkeret ved lufthavnen i en uge og der var 12 °C og regnvejr, da jeg kom hjem med flyet. Og efter ca. 60 km kørsel burde batteriet vel være driftvarmt.

Jeg spekulerede over, om min bil også er blevet softwarebegrænset. Den har stadig 414 km typical range ved 100% SoC, så rækkevidden ser ikke ud til at være begrænset, men nu har jeg ved en enkelt lejlighed oplevet nedsat ladehastighed. Om det er en generelt nedsat ladehastighed for bilen ved jeg ikke. Det kan også have været en fejl på SuC'en, den enkelte ladestander eller måske har hele SuC i Middelfart haft nedsat effekt pga. stor belægning.

Jeg vil holde øje med det fremover for at se, om det er et generelt problem på min bil eller på en bestemt stander i Middelfart. Jeg skal ud at køre langt igen i morgen og planlægger et SuC besøg på vejen (dog ikke i Middelfart). Så må vi se...

Silden
Silden Jul 5

@Robertj

Min 70D kan altså også spise mellem 66 og 67kWh. Se mere i tråden her:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6009?page=1#post-90232

Jeg har ikke oplevet noget tab i kapacitet efter opdateringen, men SuC-effekten er faldet mellem 10 og 15kW.

Venlig hilsen

Silden

lauz
lauz Jul 5
Oplevede det samme som P85D i Middelfart sidste weekend. Der er et par “syge” standerne som leverer lav effekt. Skiftede til nyt par og det løste problemet.

85D fra 2015
TSLA
TSLA Jul 5

Har lige ladet i Køge, hvor der var 7 andre biler. Men var alene på et par og fik kun 90Kw. Jeg kom ind med 3% og havde forventet mindst 115 Kw. Jeg har kørt 3 uger i England, Skotland og Irland. På alle standere fik jeg 115-117. Og i øvrigt ingen skilte med 'Model 3 priority'. Lidt efter kom en lykkelig ny 3 ejer og skulle lade på Suc for første gang. Han kom også alene på et par og fik også kun 90 Kw. Så går udfra, at hele Køge Suc er neddroslet. Til gengæld fik jeg de 90 helt op til 24%, hvorefter jeg kørte hjem.

Forummets indlæg er redigeret af TSLA Jul 5
P85DK
P85DK Jul 5

Så har WK057 taget et godt kig på tingene. Han kan se der er ændret i BMS, men har endnu ikke et klarrt overblik over hvad disse ændringer indebærer. 

WK057 - indlæg #1117 på TMC tråden:
'I have not been able to 100% confirm anything as of yet. This is definitely a pretty complex change to the SoC calculation system overall.

First, for quite some time (~5 years or so) Tesla has used their battery management system to calculate out a lot of variables about the entire system in a very granular way. A lot of these variables are deduced from various readings and are either not measured directly with sensors or otherwise impossible to measure anyway. Nevertheless, the BMS calculates this data.

One of the data bits that Tesla calculates these days, with a pretty high degree of accuracy, is the SoC and capacity of individual cell groups within the pack. This is an indirectly calculated value. They also calculate a bunch of other variables for each cell group, including estimated internal resistance, power dissipation, a couple of lifetime stress factors, and more recently a few new variables I haven't been able to figure out what they are with certainty.

However, in the handful of data logs I've gathered from affected 85 vehicles, the issue that is outward facing (loss of range) is due to one or more cell groups showing a lower max capacity than other groups. This also seems to correlate a bit with a couple of the new variables, but, again, not really sure what they are (not sure of scaling, either, so really difficult to determine what they're measuring/computing here). Only one of these vehicles did I have both before and after logs, and in that case the groups in question were on par with the other groups up until the update that caused this issue.

Long story short, this is definitely caused by the a recent software change, and is due to some new variable they're calculating. I'm not 100% sure what those variables are, however, but my gut is inclined to give them the benefit of the doubt on this one for the time being. My notes on the ongoing BMS software changes over the years have almost always been to improve some aspect of the system, unlike things like the horrible decline in the UI, for example. Either from a usability standpoint (such tweaking variables to eke out a higher charge rate, or make thermal management a little more efficient) or a safety/reliability standpoint (such as modeling and estimating the stress on cell level fusing to prevent physical damage and subsequent capacity loss).

Tesla's BMS is pretty incredible. They know their batteries, and they can infer a lot about their condition as a result. The BMS models so many different variables, most of which are not exposed to the user or even on CAN in any way without some prodding and/or modification. To my knowledge, there isn't a better BMS setup out there.

This particular situation doesn't seem to be a screw up... if it's reducing the max charge, it's doing it for a reason. I do think Tesla should make that reason known, however, to affected owners. My suspicion is that doing so would open them up to large warranty replacement costs, though... and I'm not really sure where that would sit legally overall. If the reduction is due to some kind of variable that's a result of regular lithium ion degradation from normal use, then, while crappy for the owner, it may be for the best. If it's due to some now-detectable defect, however, I'd say Tesla should be liable to correct the issue with a replacement pack.

This is some speculation, but in either case, I'm inclined to believe that there is a potential safety issue involved here... and Tesla's silence on the situation with lack of a clear response to affected owners leads me to believe that the issue lies in the now-detectable defect category. Again, speculation... but it fits.

All of that said, I went and reset the NVRAM of my one customer's BMS who was affected by this, as an experiment of sorts (at their request after discussing the situation in detail). Basically, the BMS will recalibrate and recalculate all of its internal variables over the next couple of weeks. I modified the software to expose pretty much everything possible for logging, and I'm hoping I'll be able to better monitor it and get a better idea what's going on over the next few weeks, assuming the issue resurfaces.'

 

WK057 tilføjer i et senere indlæg (#1135)

Overall, as I said, I'm inclined to believe it's not a mistake and is related to some sort of actual safety issue that they're mitigating. I'm just not sure if it's a defect or wear based issue at hand here. Given my experiences with Tesla over the past six years or so, while I'm definitely willing to give the benefit of the doubt that it isn't a screw up of some kind and is actually a justified change... my willingness to cut them slack on it ends there. Regardless of the reasoning, that reasoning should be provided to affected owners in black and white plain language without any issues. My worry is that this is a larger issue than it appears to be, and maybe it is something recall-worthy... and Tesla is being shady about it trying to sweep the issue under the rug with software limitations that they won't explain. No proof of that, but it wouldn't surprise me in the slightest.

Just imagine how much it'd cost Tesla to have to recall and replace even a small percentage of 85 packs. There's something like ~90,000 cars out there with 85 packs, and another ~40,000 or so with 85-type cells. If say 5% of those needed to be replaced, that's like ~$125,000,000 in parts, not counting labor or anything. Would be a bad hit for sure.

Anyway... will update when/if I have more info. 

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 5
YESTES
YESTES Jul 6
Jeg er blandt de, måske få, som vil prøve at beholde bilen så længe som muligt, naturligvis ift. Cost/benefit.
Så hvad koster et ny batteri ...?
Fx et til min 85D årg 2015 (som jo så kun er 81kw oprindeligt...) eller er det efterhånden muligt at vælge andre konfigurationer der passer til bunden af bilen og til det øvrige set-up?
Er der 3. Parts værksteder, også i udlandet, der i øjeblikket tilbyder ombytning?
Her er lidt fra praksis: opladning til 100% / 404km. Har nu kørt UNDER 300 km (296,6) med 16% tilbage og brugt 54,6 kwh med et gennemsnit på 185 wh/km .... så det er jo en kæmpe degradering! Det bliver sku svært at komme hjem til vinter. Det er slet ikke ok Tesla!

Vh yestes
P85DK
P85DK Jul 6

ud fra en cost/benefit betragtning kan det ikke betale sig at få nyt batteri til bilen på egen regning

webercarbmann

Nyt eller nyere brugt batteri efter garantiudløb er også noget jeg overvejer. Jeg vil MEGET gerne have vores gamle batteri i skuret til en ultimativ power wall. 

KimT
KimT Jul 7

Vi var en tur på Als i går. Skulle være der kl. 14.30, så var kørt tidligere pga. ferietrafikken. Vi kom tidligere til Rødekro end forventet og kunne lige så godt lade på vejen ned. Da vi ankom var der allerede 8 biler der, og havde derfor ikke store forventninger til hastighed. Vi fik dog eget ladepar, men i løbet af 5 min var Rødekro's 16 pladser besat. Vi ankom med SoC på 53% og skulle lade til 86% for at have til turen retur til Silkeborg. Hastigheden var ikke over 34kWh ! "Normalt" ville den starte ud med ca. 63kWh. Men der var jo mange biler. Så da vi kørte hjem i nat, skulle knægten tisse, så vi tog et kort stop i Rødekro igen, så kan kunne komme på McD. Kl. 0.05 var vi de eneste der holdt i Rødekro, og SoC var igen ca. 53%, og endnu engang fik vi kun 34kWh.

Fuck de har rykket den ladekurve - som jo i forvejen er lidt fesen på en 70D........Jeg er godt nok glad for at vi ikke skal helt til Italien i år, men "kun" skal til Berlin. Ladetiderne vil godt nok være markant højere. Det kommer til at tage evigheder at lade bilen.

Her er min "Gamle" ladekurve. Vil se om jeg ikke kan få den opdateret når vi kører til Berlin

Og selv efter endt AC ladning med 10kWh kan bilen finde på at så med køleren tændt i lang tid nu.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 7
P85DK
P85DK Jul 7

Var det samme ladepar du var på begge gange? Det lyder ekstremt lavt, så spørgsmålet er om der var en defekt ladestander.

Hvis du har det nøjagtige tidspunkt og hvilken ladestander du var på, så ville jeg fejlmelde den til Tesla

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 7
KimT
KimT Jul 7

Første opladning var på de nye ved SunSet. Anden gang ved de gamle stander.

Jeg må se om jeg kan få brændt noget strøm af i dag, så tror jeg at jeg vil prøve Randers i morgen.

TSLA
TSLA Jul 7

Jeg ladede ved de gamle i Rødekro på vej hjem fra Rotterdam d. 27. Juni. Her fik jeg 115Kw ved 4%. Men har nu opgraderet til version 2019.20.4.2 i aftes og er lidt spændt på hvad næste ladning byder.

Men måske noget tyder på at der generelt er skruet lidt ned? Både KimT's oplevelse i Rødekro og min i forgårs i Køge peger på neddrosling. Måske pga øget brug i sommerferien?

Kims
Kims Jul 7

Men ved at skrue ned for hastigheden, hjælper jo ikke på brugen af Supercharger, det gør jo bare at folk er der længere og derved endnu mere kø.

For slet ikke at tale om Tesla overhovedet kan tillade sig at skrue ned. De har jo solgt bilen på at den kan hurtig lade fra 0-80% på under 40min (i starten lovede de faktisk 30 min)

Jeg finder mig i hvertfald ikke i den længere lade tid. Slet ikke når de lige nu brander sig ved at være så hurtig på de nye stander og biler. Så skal de sgu ikke gå stille hen, at de fucker alle de gamle kunder, som har betalt det dobbelte for bilen.

YESTES
YESTES Jul 7
Fredag eftermiddag 16% tilbage.
Lørdag kørt 22 km.
Søndag morgen 4% tilbage!!!
Noget tyder på at det ikke alene er hvor meget der kan lades, hvor hurtigt der kan lades men også et højere træk i “vampiredrain”. Lad mig gætte på at der også er skruet op for vedligeholdelsen af batteriet der jo også koster strøm.
Er der andre der oplevet større tab ved stilstand?
Vh Yestes
KimT
KimT Jul 7

Har du lagt mærke til om kølingen står og larmer efter du har parkeret den ?

Min kan som sagt stå sådan land tid efter den er færdig med AC ladning hjemme : https://www.dropbox.com/s/u97hqdquy2m8xh2/Tesla%20summer.m4a?dl=0

YESTES
YESTES Jul 7
Ja, det gør den nogle gange, ikke altid.
Jeg har lige (3uger siden) fået skiftet batterivæske så alt er ok på det punkt. Det er naturligvis vigtigt for holdbarheden at batteritemperaturen holdes indenfor tolerancen. Det er jo heller ikke et stort problem at der bruges ekstra energi under ladningen til køling/opvarmning men det forkorter rækkevidden betydeligt når der bruges mere energi under stilstand fx hen over en weekend. Som nævnt tidligere bliver det et problem til vinter, hvis det er rigtigt at der også er skruet op for vedligehold forbruget.
KimT
KimT Jul 8

Så fik jeg brændt lidt elektroner af her til morgen.

127,7 km motorvejskørsel inden jeg ramte Randers med 22% SoC kl 7:56 – jeg var den eneste der var der. Jeg fik lavet en ny kurve, og her et par nøgletal:

Ved 53% SoC var ladestyrken nede på 44kW (Lørdag fik jeg de 2 gang jeg var i Rødekro 34kW med SoC på 53%).

Ladetid fra 22%-62% = 28min, 22%-76% = 45 min = 35 kWh

Ladetiden fra 70-75% var 06:20 min, tidligere tog det 4:19 min

Kurven viser at ladeeffekten er faldet mellem 16-26kW fra tidligere !

Da jeg satte ledningen ind røg den faktisk op på 106kW, men i løbet af de første 15-20 sek droslede den ned på 91kW

PS jeg fik RobertJ til at udlæse batteri status, og det så fint ud. Og som man kan se er det jo ikke fordi der er brugt meget DC ladning

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 8
T3S7A
T3S7A Jul 8

KimT: Helt det samme som andre oplever. Tesla har stadig ikke meldt noget ud. Ufattelig det går så stille hen, at ingen medier har taget det op. Tesla har jo total f.... med deres kunder. Bilen holder jo intet af hvad den er solgt på. 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »