Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer May 5 '20

Tjae, det er svært at gætte på, Tesla Aarhus siger de sender de brugte MCU'er til USA. Men hvad der sker med dem derefter er der nok ikke nogen der ved...

Måske jeg skal få fat i nogle kontakter i Californien der kan "dumpster dive" nogle Tegra boards til mig :)

ElPeter: Du blev den første vi fik fra Carclean så :) ... fik jo næsten helt sved på panden da vi gerne ville nå at få den med posten retur til Birkerød samme dag vi modtog den.

P85DK
P85DK May 5 '20

Hvis det er rigtigt, så er det måske en idé at bede Tesla om dokumentation på hvordan de håndterer personfølsomme data i forbindelse med udskiftning af bl.a. MCU

PeterE
PeterE May 5 '20

Det kommer der kun en sludder for en sladder ud af, men prøv endelig :) Tesla har jo faktisk en DPO.

KimT
KimT May 12 '20

Aktuel dagpris hos Tesla knap 14.500,-

Tidsforbrug 2,5 dag! De havde bøvl med at få data ind på den nye skærm, og intet af den oprindelige opsætning er åbenbart tilbage (underligt eftersom de ikke henter data ud af den gamle skærm, men hiver det fra skyen). Skal hente den i eftermiddag.

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 12 '20
Hummer75
Hummer75 May 12 '20
Citat fra KimT

Aktuel dagpris hos Tesla knap 14.500,-

Tidsforbrug 2,5 dag! De havde bøvl med at få data ind på den nye skærm, og intet af den oprindelige opsætning er åbenbart tilbage (underligt eftersom de ikke henter data ud af den gamle skærm, men hiver det fra skyen). Skal hente den i eftermiddag

2,5 dag!!!! SHIT! Jeg laver dem på 4-5 timer! :-P Ja det lyder underligt ... for de fleste data får de fra USA (eller de vigtigste) resten er "copy paste" :-)

Men det er "sjovt" så stor forskel der er i dagsprisen på MCU'en. Hvor længe måtte du vente på at komme til?  

KimT
KimT May 12 '20

Skærmen gik fredag i uge 6. Jeg fik først en tid 6,5 uge efter (første melding var 4 uger). Men forskellige forhold gjorde at jeg udskød min tid til torsdag i sidste uge.

På fakturaen er standardtiden vist sat til 45min: "Afhjælpning: Media Control Unit (Remove & Replace) 832,- eksl. moms), samt ½ time til diagnose. Resten af prisen er selve skærm + bluetooth antenne + ledning.

Så med de timer de har brugt på min skærm, er det vist ikke den udskiftning de kommer til at tjene penge på.....

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 12 '20
Hummer75
Hummer75 May 12 '20
Citat fra KimT

Skærmen gik fredag i uge 6. Jeg fik først en tid 6,5 uge efter (første melding var 4 uger). Men forskellige forhold gjorde at jeg udskød min tid til torsdag i sidste uge.

På fakturaen er standardtiden vist sat til 45min: "Afhjælpning: Media Control Unit (Remove & Replace) 832,- eksl. moms), samt ½ time til diagnose. Resten af prisen er selve skærm + bluetooth antenne + ledning.

Så med de timer de har brugt på min skærm, er det vist ikke den udskiftning de kommer til at tjene penge på.....

Det var alligevel lidt tid at skulle vente på ny. Men nej ... det er nok ikke timerne de tjener på her. Jeg havde ellers hørt, de kunne afhjælpe hurtigt (at der ikke var så lang ventetid på en ny MCU) Det er lidt øv ikke at have en fuld funktionsdygtig bil så længe. Måtte du betale for en lånebil? Det er mest det som driller .. at man skal undvære ens bil 2-3 dage! :-/ 

KimT
KimT May 12 '20

Nej fik en P90D efter at have siddet og ventet på bilen i 7,5 time i torsdags.

Ved ikke hvad ventetiden er pt. 

Kiefer
Kiefer May 12 '20

Jeg tænker de måske selv er begyndt at lægge software på de MCU'er de skifter, tidligere har rekonstruktionen skulle omkring en tekniker i enten Holland eller USA. Så der kan måske være nogle læretimer i det som så er gået ud over Kim. 

Burde ikke tage dem ret meget mere end 10-15 minutter at få en ny skærm op at køre når de først har fået dem på lager. Hele operationen gøres simpelt via Toolbox. Tænker de måske skal trykke på 10 knapper i alt :)

Nå ja, de er vist landets billigste til at tage en MCU ud og ind igen, blot 832 kroner + moms. Jeg HAR spurgt dem om ikke de vil gøre det for mig, og så bare stille MCU'en på et bord, jeg henter og stiller den på samme bord dagen efter, men de vil bare ikke spille bold :)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer May 12 '20
MOS
MOS May 14 '20

Jeg overvejer at få opgraderet MCU med ny eMMC. Der er snak om, at man ved samme lejlighed kan få opgraderet modem til 4G. Er der nogle, der kan forklare, hvad det konkret giver af fordele i en Tesla Model S fra 2015? Jeg hører også gerne erfaringer fra folk, som har fået opgraderet til 4G.

P85DK
P85DK May 14 '20

Opgradering til 4G - nada. Det er MCU'en der er begrænsningen

MOS
MOS May 14 '20

@P85DK

Hvad bygger du det på? Har du selv erfaringer? Eller links?

KimT
KimT May 14 '20

Nu er det jo kommet i min. Jeg havde et par steder på vej til arbejder hvor der ikke var dækning - det er der nu.

Ellers ingen ændring

Og generelt har jeg bare haft ringe dækning i udlandet, ved endnu ikke om det hjælper. Men mener at det har været snak om at Tyskland er begyndt at udfaser 3G til fordel for 4G (det har 3 vel også meldt ud de vil gøre i DK)

P85DK
P85DK May 14 '20

@MOS - jeg er på tredje skærm. De to første 3G og den seneste 4G - same same. Hverken oplevet ændring af hastighed eller dækning. Umiddelbart har eneste positive oplevelse været at have fået en MCU, men når skrivningerne er godt i gang så er alt tilbage til normalt. Tror den større chip er det du vil opleve størst forandring med

MOS
MOS May 14 '20
Citat fra KimT

Og generelt har jeg bare haft ringe dækning i udlandet, ved endnu ikke om det hjælper. Men mener at det har været snak om at Tyskland er begyndt at udfaser 3G til fordel for 4G (det har 3 vel også meldt ud de vil gøre i DK)

Betyder det så, at man ikke længere vil kunne få netforbindelse med sit 3G modem? I så fald er der da virkelig god grund til at skifte til 4G. 

BMJ
BMJ May 15 '20
Citat fra MOS
Citat fra KimT

Betyder det så, at man ikke længere vil kunne få netforbindelse med sit 3G modem? I så fald er der da virkelig god grund til at skifte til 4G. 

Mig bekendt har Tesla i Norge indkaldt biler og opgraderet til 4G uden beregning da Norge lukker 3G fra 2021. Det går samme vej i andre lande. 
Hummer75
Hummer75 May 15 '20
Citat fra BMJ
Citat fra MOS
Citat fra KimT

Mig bekendt har Tesla i Norge indkaldt biler og opgraderet til 4G uden beregning da Norge lukker 3G fra 2021. Det går samme vej i andre lande. 

Det er helt korrekt! Norge lukker så småt ned for 3G. Jeg råder mine kunder til at skifte hvis de kører meget i Norge eller Tyskland - men den nye chip gør en væsentlig forskel (de chip JEG bruger - jeg kan ikke udtale mig for andre som skifter de chip) Men igen ... LTE modulet koster 825,- hos Tesla ... og jeg sætter det i gratis - når jeg nu alligevel har åbnet for MCU'en.  

Kiefer
Kiefer May 15 '20

Vi har en Model X med MCU1 med LTE og en Model S med MCU0 med 3Gg, hvor begge biler nu er på samme software version. MCU'en med LTE kortet skal genstartes efter hver opgradering for at få LTE forbindelse igen, det skal bilen med 3G kortet ikke. Der opleves absolut ingen forskel i hastighed ved brug. Telias dækning i vores garage er relativ ringe, det kan LTE kortet åbenbart ikke så godt lide...

Det eneste jeg har oplevet, er at når man sætter MCU'en i diagnostigs-mode (holder T i skærmen inde og taster koden), shaait hvor bliver MCU'en langsom :)

Det er sådan set ligegyldigt hvilken chip man bruger, man vil have samme oplevelse som P85DK skriver, den vil virke hurtigere til at starte med, men vil så småt sande til over tid. 

Tegra processoren bliver ikke hurtigere at, at man skifter disk-chippen ud. så nej, en MCU bliver ikke hurtigere med ny chip. Den nye chip virker i modsætning til den Hynix der allerede sidder, så en MCU vil opleves hurtigere. 

De fleste nyere eMMC kredse har et hurtigere interface end Hynix kredsen, men det er ikke noget MCU bundkortet kan udnytte til noget specielt mærkbart. 

Og om man bruger 16, 32 eller 64GB kredse er egentlig underordnet. Det er kvaliteten af den kreds man benytter der er væsentlig. Grunden til at vi har valgt 32GB, er ganske simpelt fordi vi har samme pris på 32GB som på 16GB. 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer May 15 '20
Kiefer
Kiefer May 18 '20

Puuh, så fik jeg da lige brugt den weekend...

I sidste uge får vi en bil ind der er gået i sort skærm efter opgradering til ny eMMC, vi tænker, det var da lige godt pokker, men ok, vi kan jo have lavet en fejl, selv om vi jo selv mener det lyder virkelig usandsynligt :)

Inden vi når at få kunden ud med bilen kommer meldingen, to biler mere på vej med sort skærm efter opgradering til ny eMMC ship.

Her begynder vi at blive bekymrede, har vi fået en sending dårlige chips, har maskinen været sat forkert op, er der sket fejl i lodningen?

Vi undersøger datoen for lodningerne, ingen af dem har været inde på samme tid, så chippen er ikke fra samme sending (kan jo teoretisk godt være fra samme produktion da man nok producerer pænt mange af gange), der er lavet flere biler på de dage hvor ikke har hørt om problemer.

Nå, vi må vente og se indtil vi får den første bil ind. Bilen kommer ind, vi tager Tegra-kortet ud, undersøger eMMC kredsen, ingen problemer, alle data er intakte og alle partitioner ser fine ud. Mærkeligt.

I med kortet igen, starte MCU'en op, sort skærm intet sker. LAver en telnet ind i boot-loaderen, den står blot i recovery mode. Recovery mode er den status MCU'en går i hvis den ikke kan se eMMC kredsen. Super weird. Ind med Tegra-kortet i et røntgen apparat, er der baner der ikke er som de skal være, alt ser find ud på billede

Vi får de næste to biler ind. Starter dem op og ganske som forventet, sort skærm (det var jo sådan set også fejlmeldingen), telnet ind i boot-loader, samme fejl. Det var lige godt spøjst. Vi ser på software versionen Bilen forventer at starte på 2020.12.11.5 og kommer fra version version 2020.12.5. Det er samme søster på alle tre biler. Opgradering fra samme tidlige version til samme nuværende version. 

Vi tænker der måske kan være en fejl på selve tegra-bordet, så alle data flyttes til et nyt  Tegra-kort, men fejlen flyttede fra kort til kort. Så det var ikke selve Tegrakortet.

Vi forsøgte at undersøge bundkortet, det kunne være en UART kreds der lavede støj og sendte et tastetryk videre, men svært at gennemskue. Så sidste udvej, hele MDU'en blev torsdag sendt til Holland med express, og ankom fredag morgen.

Så hele weekenden er derefter gået med fejlfinding, indtil vi her til aften fandt ud af, at den NOR flash kreds på 64MB der også sidder på kortet, lavede ged i det hele. Opdateringen Tesla havde rullet ud, havde lavet en fejl i hvad nor-flash forventede af softwareversionog hvad Tegra-kortet kunne se lå på eMMC kortet som bilen havde downloaded.

Hold op hvor tog det lang tid at finde ud af, men efter at have reflashet nor-kredsen, virker MCU'en igen...

Så risikoen for sort skærm er til stede selv om man får skiftet eMMC kredsen. Men reparationen er relativ simpel, læg software på nor-kredsen igen, med den version der allerede ligger på eMMC kredsen. 

Vi er ved at undersøge om man kan reflashe kredsen via software direkte fra eMMC, men det er nok lidt svært hvis den allerede er gået i sort grundet fejl. Ellers er vi ved at udvikle hardware der kan fixe problemet uden brug af lodning.

Blot en lille historie om hvordan man også kan bruge sin weekend. Og nå ja, så fik jeg da også lige skiftet padle gear i en bagdør i dag også. Så er den dag også gået :)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer May 18 '20
BMJ
BMJ May 18 '20
Hvor er det dejligt at nogen knokler for at holde flåden kørende. 

For lige at forstå det rigtigt Martin, så opstod problemerne fordi Teslas SW peger på en ældre SW-version som bilerne ikke kender, da de har en ret ny eMMC uden historie, eller?

Hvis man således har haft en håndfuld SW-opdateringer på den nye eMMC, er risikoen for det beskrevne problem så mindre?

Sider: «« « ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... » »»