Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

BMJ
BMJ May 18 '20
Hvor er det dejligt at nogen knokler for at holde flåden kørende. 

For lige at forstå det rigtigt Martin, så opstod problemerne fordi Teslas SW peger på en ældre SW-version som bilerne ikke kender, da de har en ret ny eMMC uden historie, eller?

Hvis man således har haft en håndfuld SW-opdateringer på den nye eMMC, er risikoen for det beskrevne problem så mindre?


Hummer75
Hummer75 May 18 '20
Citat fra Kiefer

Puuh, så fik jeg da lige brugt den weekend...

I sidste uge får vi en bil ind der er gået i sort skærm efter opgradering til ny eMMC, vi tænker, det var da lige godt pokker, men ok, vi kan jo have lavet en fejl, selv om vi jo selv mener det lyder virkelig usandsynligt :)

Inden vi når at få kunden ud med bilen kommer meldingen, to biler mere på vej med sort skærm efter opgradering til ny eMMC ship.

Her begynder vi at blive bekymrede, har vi fået en sending dårlige chips, har maskinen været sat forkert op, er der sket fejl i lodningen?

Vi undersøger datoen for lodningerne, ingen af dem har været inde på samme tid, så chippen er ikke fra samme sending (kan jo teoretisk godt være fra samme produktion da man nok producerer pænt mange af gange), der er lavet flere biler på de dage hvor ikke har hørt om problemer.

Nå, vi må vente og se indtil vi får den første bil ind. Bilen kommer ind, vi tager Tegra-kortet ud, undersøger eMMC kredsen, ingen problemer, alle data er intakte og alle partitioner ser fine ud. Mærkeligt.

I med kortet igen, starte MCU'en op, sort skærm intet sker. LAver en telnet ind i boot-loaderen, den står blot i recovery mode. Recovery mode er den status MCU'en går i hvis den ikke kan se eMMC kredsen. Super weird. Ind med Tegra-kortet i et røntgen apparat, er der baner der ikke er som de skal være, alt ser find ud på billede

Vi får de næste to biler ind. Starter dem op og ganske som forventet, sort skærm (det var jo sådan set også fejlmeldingen), telnet ind i boot-loader, samme fejl. Det var lige godt spøjst. Vi ser på software versionen Bilen forventer at starte på 2020.12.11.5 og kommer fra version version 2020.12.5. Det er samme søster på alle tre biler. Opgradering fra samme tidlige version til samme nuværende version. 

Vi tænker der måske kan være en fejl på selve tegra-bordet, så alle data flyttes til et nyt  Tegra-kort, men fejlen flyttede fra kort til kort. Så det var ikke selve Tegrakortet.

Vi forsøgte at undersøge bundkortet, det kunne være en UART kreds der lavede støj og sendte et tastetryk videre, men svært at gennemskue. Så sidste udvej, hele MDU'en blev torsdag sendt til Holland med express, og ankom fredag morgen.

Så hele weekenden er derefter gået med fejlfinding, indtil vi her til aften fandt ud af, at den NOR flash kreds på 64MB der også sidder på kortet, lavede ged i det hele. Opdateringen Tesla havde rullet ud, havde lavet en fejl i hvad nor-flash forventede af softwareversionog hvad Tegra-kortet kunne se lå på eMMC kortet som bilen havde downloaded.

Hold op hvor tog det lang tid at finde ud af, men efter at have reflashet nor-kredsen, virker MCU'en igen...

Så risikoen for sort skærm er til stede selv om man får skiftet eMMC kredsen. Men reparationen er relativ simpel, læg software på nor-kredsen igen, med den version der allerede ligger på eMMC kredsen. 

Vi er ved at undersøge om man kan reflashe kredsen via software direkte fra eMMC, men det er nok lidt svært hvis den allerede er gået i sort grundet fejl. Ellers er vi ved at udvikle hardware der kan fixe problemet uden brug af lodning.

Blot en lille historie om hvordan man også kan bruge sin weekend. Og nå ja, så fik jeg da også lige skiftet padle gear i en bagdør i dag også. Så er den dag også gået :)

/Martin

Ja ... man ser lidt af hvert. Fedt I har fået styr på den del også. Man bliver klogere og klogere ... fedt vi kan få bilerne ud på vejen igen! :-) 

De håndtag er bare fantastiske ... men har du slet ikke lavet bremserens så? Det lyder som en lidt kedelig weekend alligevel ... ;-) he he ... 

Kiefer
Kiefer May 18 '20

Jeg er ret sikker på bremserens kræver man får olie på fingrene, her står jeg af ;)

/Martin

Hummer75
Hummer75 May 18 '20
Citat fra Kiefer

Jeg er ret sikker på bremserens kræver man får olie på fingrene, her står jeg af ;)

/Martin

 

Jeg har KUN læst om det ... og set en video! Men ja ... det ser ikke rart ud! :-P ha ha ...  

P85DK
P85DK May 18 '20

@Kiefer - gad vide om dette også kan være årsagen til nogle af de sorte skærme som ikke har fået ny eMMC? Og om Tesla kender/ved at forskellig SW version på nor-kredsen og eMMC skal være en del af fejlsøgningsprocessen? Eller om det bare er nemmere at skifte hele MCU'en?

Kiefer
Kiefer May 18 '20

Jeg har set dette på 2 skærme som var gået i sort, men her var P3 samtidig også futtet af, så vi gjorde ikke mere ved det. Men det er helt sikkert noget vi vil være opmærksom på fremadrettet. 

Jeg tænker Tesla blot hovedløst skifter skærmen, dem jeg hører fra siger det tager ikke mange minutter for dem at konstatere den skal skiftes. Jeg tror de blot sætter Toolbox på, kan den kommunikere med skærmen, kan de gøre noget, kan den ikke skal skærmen skiftes... Og som regel når skærmen er gået kold uanset om det er P1, P2 eller P3 eller nor-flash, kan de ikke kommunikere via Toolbox. 

Jeg tænker ikke den almindelige mekaniker ikke har viden og værktøjer til at gå ind og debugge på nor-flash-kredsen. 

Selv om det er pænt nemt at undersøge. Telnet til MCU'en på port 25956 og svaret kommer prompte :)

/Martin

mibian
mibian May 18 '20

Hej Kiefer,

Jeg har for nyligt fået udskiftet min chip proaktivt igennem jer/dig. Den største motivation var hvordan det ville være at befinde mig i syd europa på det tidspunkt hvor det gik galt, og min bil er præcis fra 12/2014 (15 model) hvor mange af de biler der fejler i øjeblikket lader til at være fra.

Ved du eller nogen anden, om problemet er løst hvis man opgraderer til HW 2.5 som skulle blive muligt på et tidspunkt? Hvor hardware meget er det egentligt der skiftes ud?

Elon har ved flere tidligere lejligheder talt om at der ikke ville komme en HW opgradering til gamle biler; nu er der så kommet en alligevel. Jeg går ud fra at det har været en stærkt motiverende faktor at de valgte at udskifte alt tidligere HW i de nyere biler til V3 gratis, og derved fik en hel masse 2.5 HW i overskud, som de nu kan tjene penge på en gang til :)

Mvh Michael

  

fmm1000
fmm1000 May 18 '20
Er der nogen, som ved om der er garanti på udskiftning af chip hos Hinnerup og Autoskadestuen?

Og er der betaling igen, hvis man får sort skærm igen efter skift af chip hos disse to steder.
MOS
MOS May 18 '20

Jeg har hørt, at der er 2 års garanti.

Hummer75
Hummer75 May 19 '20
Citat fra fmm1000 Er der nogen, som ved om der er garanti på udskiftning af chip hos Hinnerup og Autoskadestuen?

Og er der betaling igen, hvis man får sort skærm igen efter skift af chip hos disse to steder.

Tænkder den almindelige købelov gælder her også (det gør den hos mig, når jeg skifter chippen) Den chip som bliver skiftet til holder MANGE flere år, end den som sidder i fra Tesla.

Kiefer
Kiefer May 19 '20

Går skærmen i sort som det vi har oplevet på flere biler efter de er blevet forsøgt opgraderet til 2020.12.11.5 og bootloader derefter er crashet. Det tager vi indtil videre som garanti fra vores side. 

Det er blot pokkers besværligt at rette op på en fejlet bootloader og jeg forstå til fulde de kunder i øjeblikket er pænt trætte af at  de desværre må oplevet dette, og nu må undvære deres biler fordi de er gået i sort, selv om de har fået skiftet eMMC kredsen. Det ville jeg også selv være...

Vi har desværre ikke været i stand til at finde ud af hvorfor bootloaderen fejler på enkelte biler når de forsøges opgraderet til 2020.12.11.5. Der er ingen sammenhæng imellem modellen af chip, dato for udskiftningen eller om det er en B eller C revision af tegra-boardet...

KimT
KimT May 19 '20

Jeg må også forbi Tesla igen efter de skiftede min skærm. Knap til katastrofeblink, og handskerum virker ikke.....

Kiefer
Kiefer May 19 '20

Lyder som om de har glemt at sætte stikkene i, der sidder et stik i rammen i begge sider :)

Den tror jeg alligevel ikke jeg har hørt hverken Autoskadestuen eller Hinnerup Auto har lavet. Havde en enkelt på et tidspunkt af de første hvor antennekablet til GSM var gået lidt løst og ikke rigtig havde forbindelse.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer May 19 '20
TSLA
TSLA May 19 '20

Ærgerligt for dem der har fået skiftet chippen pro aktivt og så alligevel oplever at skærmen går i sort ved SW update. Men fint at I behandler dem under garanti! Jeg har selv fået skiftet pro aktivt og fik for 1 uge siden update til version 2020.12.11.5, men har ikke oplevet noget problem.

ElPeter
ElPeter May 20 '20
Citat fra mibian

Hej Kiefer,

Jeg har for nyligt fået udskiftet min chip proaktivt igennem jer/dig. Den største motivation var hvordan det ville være at befinde mig i syd europa på det tidspunkt hvor det gik galt, og min bil er præcis fra 12/2014 (15 model) hvor mange af de biler der fejler i øjeblikket lader til at være fra.

Ved du eller nogen anden, om problemet er løst hvis man opgraderer til HW 2.5 som skulle blive muligt på et tidspunkt? Hvor hardware meget er det egentligt der skiftes ud?

Elon har ved flere tidligere lejligheder talt om at der ikke ville komme en HW opgradering til gamle biler; nu er der så kommet en alligevel. Jeg går ud fra at det har været en stærkt motiverende faktor at de valgte at udskifte alt tidligere HW i de nyere biler til V3 gratis, og derved fik en hel masse 2.5 HW i overskud, som de nu kan tjene penge på en gang til :)

Mvh Michael

  

HW 2.5 refererer til AutoPilot hardware som ikke er det samme som MCU. Hvis din bil er fra 2014/2015 har den AutoPilot version 1 og der kommer ikke nogen opgradering til den (der mangler både kameraer og sikkert en masse andet).

Tesla har annonceret at man vil kunne opgradere sin MCU til det vi plejer at kalder version 2. De er begyndt at tilbyde det til de nyeste Model S/X der har MCU version 1, men foreløbigt kun i USA så vidt jeg ved. På et tidspunkt vil de tilbyde det til alle MCU v1, men ingen ved vist hvornår.

Hvis man opgraderer sin MCU v1 til en MCU v2 har man ikke de problemer denne tråd drejer sig om, det er kun MCU v1 der er berørt af eMMC issues.

mibian
mibian May 21 '20

Hej Peter,

Info er her: https://electrek.co/2020/03/02/tesla-mcu-infotainment-upgrade/

Nej, man vil ikke få de ekstra kameraer osv. men man vil få de nye infotainment features, og så ville jeg også tro at opdateringen vil gøre det muligt at implementere nye software features, som den gamle hardware ikke ville kunne understøtte, så de gamle biler kan følge lidt med features i de nyere biler.

Spørgsmålet er om chip problematikken også forsvinder, eller om den nyere hardware også har issues.

Mvh Michael

 

ElPeter
ElPeter May 22 '20
Ved at betale 20.000+ for at opgradere en AP1 MCU1 til en AP1 MCU2 vil man primært få en mere snappy UI og mulighed for at spille spil og se video i bilen. Så kan man da gøre det mens den lader sindssygt langsomt på SuC. Til gengæld kan man ikke høre radio. Jeg kunne da blive fristet, men mest pga gadget-faktoren, jeg synes ikke det giver mening rationelt set.
PeterE
PeterE May 22 '20
Citat fra mibian

Hej Peter,

Info er her: https://electrek.co/2020/03/02/tesla-mcu-infotainment-upgrade/

Nej, man vil ikke få de ekstra kameraer osv. men man vil få de nye infotainment features, og så ville jeg også tro at opdateringen vil gøre det muligt at implementere nye software features, som den gamle hardware ikke ville kunne understøtte, så de gamle biler kan følge lidt med features i de nyere biler.

Spørgsmålet er om chip problematikken også forsvinder, eller om den nyere hardware også har issues.

Mvh Michael

 

De der nye infotainment features som min ‘gamle bil’ ikke kan leve uden, hvad er de egentlig? Nu har jeg kigget listen igennem 3 gange og vil bare savne min fm-radio - fordi jeg får mine trafikmeldinger den vej :)
T3S7A
T3S7A May 22 '20

Glem alt om update til MCU2. Kommer ikke til DK de næste par år. Har Tesla DK selv udtrygt. Er blot endnu en af Elons mange udtagelser, som blot er til for at holde folk hen. 

mibian
mibian May 22 '20

Jeg ved heller ikke om man ikke kan leve uden, men jeg ville da sætte pris på at kunne se en film eller ligenede når jeg lader. Jeg kan også forestille mig at vores gamle biler går i stå i forhold til opdateringerne, da der simpelthen ikke er hardware performance til at implementere nye features som der udvikles i de nyere biler, samtidigt med at  G4(LTE) efterhånden bliver nødvendigt i flere lande. Jeg har allerede fået udskiftet min chip, så forhåbentligt kommer jeg ikke i en situation hvor hele min MCU skal udbyttes (selvom de seneste poster her viser at det måske ikke er helt så ukompliceret som først antaget), men hvis det skete, er det jo nok en bedre investering at få den nyere MCU i stedet, afhængigt af den endelige pris i Danmark selvfølgeligt; fra tidligere erfaringer, ville jeg ikke blive overrasket hvis Tesla i Danmark, tager 50k eller mere, hvilket jo så gør det hele uinteressant.

(fra en langt tidligere post i denne tråd, kan jeg supplerer at jeg fik at vide at de to microswitche i dørhåndtag var for 1700 materialer !!!, det er simpelthen uanstændigt)

mvh Michael

Sider: «« « ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... » »»