Loading...
dk

Nye Supercharger placeringer | Tesla Forum

Arpe
Arpe Jan 4 '23

Ja, mine forældre har sat opladestander til elbil i deres udlejningssommerhus. Det er da en mindre operation for at tiltrække de kapital stærke tyskere med elbiler. 

Men ellers bør det ikke være så vanskeligt for Tesla, Clever m.m. at opsætte 8-12 AC-ladere op lags hele vestkysten. Når vejen ender har man sjældent brug for en supercharger. 

Edit: En supercharger ved Korskroen er stadig oplagt, men så snart den ender i Varde, Blåvand eller Oksbøl så vil den jo altid stå øde hen.
Længere nordpå kan Herning/Holstebro stadig godt give mening til en supercharger. Om hovedvej 11 eller 28 skal have SuC er nok lidt svært at argumenterer for så snart Herning/Holstebro er op sat om mange år.
Thy bør nok stadig have en ekstra SuC selv efter Nykøbing Mors. 

Altså når først motorveje og de største hovedveje er dækket så er det svært at argumenterer for at der skal flere superchargers til vi har da trods alt mindst 300 km på bilerne, der kan jeg kører mange rundt i Vestjylland og tilbage til Esbjerg eller Ikast hvis jeg ikke måtte tage andre operatører. 

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Jan 4 '23
cth
cth Jan 4 '23

Tyskere kører stort set ikke elbiler. De eksporterer dem.

Vi har flere tyske lejere i vores sommerhus.

Ingen har elbil.

Jeg ser mange tyske nr. plader, men har kun få gange set en elbil.

Men en dag kommer de nok i elbil.

Men næppe før det giver mere mening.

Men når det gamle el skal skiftes sætter vi selvfølgelig noget op.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 5 '23
PeterE
PeterE Jan 5 '23

De fleste i sommerhus burde jo kunne klare sig med en mormor-lader, og omvendt så koster det så lidt at ethvert udlejningssommerhus burde investere lidt penge i at have en ladeboks til deres lejere. SuC'er langs hele vestkysten er nok relevant, men ikke kun pga sommerhusgæster.  

Fremtidens parkeringsplads skal have mulighed for opladning, før eller siden. Vores lokale center i 3060 har set lyset sammen med EON, og netop sat ladestandere op ved 20-25 pladser. Selvom ingen i det område vist har behovet :) :(

jth
jth Jan 5 '23
Johannelund
Johannelund Jan 6 '23
@PeterE
Mormorladning i sommerhuse ved vestkysten
som @cth siger
Citat
dette medfører alså også at har man gammelt el i sit sommerhus, frabeder man mormorladning
Hvilket også fremgår af flere lejekontrakt. Oplagning af elbil er forbudt.
Man skulle jo nødig have hele hytten brænd af.

PeterE
PeterE Jan 6 '23
Citat fra Johannelund @PeterE
Mormorladning i sommerhuse ved vestkysten
som @cth siger
Citat
dette medfører alså også at har man gammelt el i sit sommerhus, frabeder man mormorladning
Hvilket også fremgår af flere lejekontrakt. Oplagning af elbil er forbudt.
Man skulle jo nødig have hele hytten brænd af.

100% enig, og det fleste bare lidt tænkende el-bilister ved godt at mormor-opladningen også har sine begrænsninger og ditto risici. Faktisk burde man ikke udleje sit sommerhus uden at have sikret strøm nok til opladning af en el-bil. 

cth
cth Jan 6 '23

Jeg har sprunget sikring et par gange ved mormoropladning i vores sommerhus (men sikring gik dog).

Selv om jeg havde skruet langt ned for styrken i bilen.

Ja det burde ændres, men er bare ikke lige sådan at gøre, når man er flere ejere.

Så vi har sagt ingen opladning af elbiler, ligesom mange andre har.

Jeg synes ikke man skal undlade at udleje, fordi man ikke har strøm nok til elbil opladning.

Man skal bare tage forbehold.

PeterE
PeterE Jan 6 '23
Citat fra cth

Jeg har sprunget sikring et par gange ved mormoropladning i vores sommerhus (men sikring gik dog).

Selv om jeg havde skruet langt ned for styrken i bilen.

Ja det burde ændres, men er bare ikke lige sådan at gøre, når man er flere ejere.

Så vi har sagt ingen opladning af elbiler, ligesom mange andre har.

Jeg synes ikke man skal undlade at udleje, fordi man ikke har strøm nok til elbil opladning.

Man skal bare tage forbehold.

Jeg er desværre helt uenig. El-biler er altså både fremtiden og nutiden. Og hvis man er en bare lidt seriøs sommerhusudlejer så betaler man altså de 5-8000,- som det koster at trække en ekstra gruppe og sætte et kombineret 380v og 220v udtag op 'ude ved skuret' på sommerhuset.  

cth
cth Jan 6 '23

Det har vi gjort... trukket et CEE stik med 400/220

Men tavlen kan bare ikke trække 16 amp fordi den er gammel.

Så vi arbejder på det ligesom så mange andre gør. Men ting tager tid og det kan skyldes mange ting.

Men man kan altså stadig godt leje sit sommerhus ud, når man MED STORT tager forbehold :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 6 '23
PeterE
PeterE Jan 6 '23
Citat fra cth

Det har vi gjort... trukket et CEE stik med 400/220

Men tavlen kan bare ikke trække 16 amp fordi den er gammel.

Så vi arbejder på det ligesom så mange andre gør. Men ting tager tid og det kan skyldes mange ting.

Men man kan altså stadig godt leje sit sommerhus ud, når man MED STORT tager forbehold :-)

OK :) 

MOS
MOS Jan 6 '23

Jeg har aldrig helt forstået der der med forbud imod opladning af elbil, når der f.eks. ikke er forbud mod at tilslutte en medbragt elvarmeblæser, elkedel, brødrister eller terrassevarmer. Det giver jo ingen mening. Elinstallationen kan vel ikke mærke, om det er en elbil eller en anden stor strømsluger. Og elinstallationen kan næppe have set sig særligt sur på elbiler. Så måske ville det give mere mening at lave regler om max. strømstyrke/effekt, der må trækkes. Og hvis man mener, at elinstallationen er så gammel, at den ikke tåler belastning over et bestemt antal Ampere i mere end et par timer, så sætter man vel bare en sikring i, der passer med den belastning evt. kombineret med oplysning/skiltning.

Ice2EV
Ice2EV Jan 6 '23

@MOS Man kan ikke købe en elvarmeblæser på over 2 kW med almindelig stik. Tænker heller ikke du kan finde en brødrister der kan det..... Så skal det da lige være en industrimaskine til en famile på 14, men sådan en pakker man heller ikke lige ned bag i ellerten, hvis man vil have andet bagage med.

Alt over 2 kW kommer med kraft stik og kræver 400V

Men sætter man til komfur udtaget og skruer ned til 5 A, så burde sikringen ikke gå. 

Alt andet lige, så burde en kraft kontakt forholdsvis tæt på elskabet, vel heller ikke koste meget over 3-4k at få sat op. Så det er da bare komme i gang.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 6 '23
MOS
MOS Jan 6 '23

@Ice2EV

Jeg havde engang en elvarmeblæser på 2300 W med helt almindeligt mormorstik. En gammel oldsag fra det forrige årtusinde. Jeg ved ikke, hvor kraftige elvarmeblæsere er nu om dage. Men uanset, hvis man sætter flere apparater til den samme sikringsgruppe, så kan man hurtig få problemer.

Mormorladning med 5-6 A burde aldrig give anledning til problemer (medmindre man lader flere elbiler på én gang), så jeg forstår ikke, hvorfor det skulle være forbudt.

Under alle omstændigheder burde en passende størrelse sikring kunne sikre imod overbelastning.

cth
cth Jan 6 '23

Som sagt sprang min sikring jo også..... Det er vel derfor man har síkringer :-)

Men det kan blive lidt bøvlet med sikringer der springer og det først opdages når næste lejer kommer o.s.v.

Sommerhus ligger langt fra hvor vi bor... bla bla.. 

Johannelund
Johannelund Jan 6 '23
@mos
Citat Under alle omstændigheder burde en passende størrelse sikring kunne sikre imod overbelastning.
Har nu aldrig som i aldrig hørt om at man for ledningerne opgraderet fra 1,5 kvadrat til 2,5 kvadrat ved at sætte en større sikring eller søm
Der er sku en grund til at elinstallationer kræver 2,5 kvadrat for elbilopladning ved med 11 kw/16 AMP og har du med 1/3 af 400 volt = 230 volt
Ice2EV
Ice2EV Jan 6 '23

Det er jo fordi en almindelig dansk FUGA kontakt er beregnet til 10Amp men kun over kortere perioder. 

Over længere perioder, som når man lader en elbil i en fuga kontakt, så er det såvidt jeg husker tilrådeligt kun at lade med 5 eller 6A. Ellers risikerer man at selve kontakten smelter.

Det er vel også fordi der forventet et forholdsvist stort sug i ledningen ved elbilsladestik, at EON og CLEVER forlanger 6x4 kvadrat i installationen.

CanEl
CanEl Jan 6 '23

hvis man monterer et combi CEE stik, et fornuftigt sted nær holdeplads, med 2,5 mm2 kabel, og sætter egen automatsikring (6A eller 10A) og hfi relæ foran, så burde det ikke kunne gå galt, selv i en gammel installation.

så kunne forbeholdet være at der kun må lades fra dette stik.

MOS
MOS Jan 7 '23
Citat fra Johannelund @mos
Citat Under alle omstændigheder burde en passende størrelse sikring kunne sikre imod overbelastning.
Har nu aldrig som i aldrig hørt om at man for ledningerne opgraderet fra 1,5 kvadrat til 2,5 kvadrat ved at sætte en større sikring eller søm

Hvor har jeg skrevet, at ledningerne bliver opgraderet ved at sætte større sikring eller søm i??

Jeg skrev "passende størrelse sikring", hvilket skal sikre imod overbelastning [af installationen]. Dvs. at sikringens størrelse skal afspejle, hvad installationen kan holde til. Men ikke at installationen på magisk vis tilpasser sig en større sikring eller et søm... 

MOS
MOS Jan 7 '23
Citat fra CanEl

hvis man monterer et combi CEE stik, et fornuftigt sted nær holdeplads, med 2,5 mm2 kabel, og sætter egen automatsikring (6A eller 10A) og hfi relæ foran, så burde det ikke kunne gå galt, selv i en gammel installation.

så kunne forbeholdet være at der kun må lades fra dette stik.

Lyder som en rimelig økonomisk, fornuftig, praktisk og pragmatisk løsning.

+1

Johannelund
Johannelund Jan 7 '23
@mos
Ja du skal have minimum 2,5 kvadrat kabel for at oplade en elbil,
Min Tesla kan alså kun skrues ned til 5 amp, hvilket er 1/3 af 16 amp og det ændres vel ikke selvom du kun bruger 1 fase mormorladning,
Det normale ved 230 volt kabel er alså 1,5 kvadrat
Dvs hvis du trækker et 2,5 kvadrat kabel, kan du vel ligesågodt lave en 16 amp 400 volt ladeinstalation.
.
Sider: «« « ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... » »»